Peugeot

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponyksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Peugeot 307 ) Peugeot 307 1.4 HDI - Czarny dym z wydechu



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum PEUGEOT Forum Strona Główna -> ( Peugeot 307 ) Silnik iskrowy-układ chłodzenia-układ zasilania-układ napędowy.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
roofrider

Czytelnik



Dołączył: 19 Paź 2013
Posty: 1
Skąd jesteś (miejscowość / region): chrzanów
Posiadane auto: peugeot 307 1.4 HDI
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 19 Paź 2013, 18:20
Temat postu:

Peugeot 307 1.4 HDI - Czarny dym z wydechu


Witam wszystkich,

Mój pierwszy diesel i nie wiem za bardzo co może być przyczyną. Objawy takie że po mocnej przegazówie wydobywają się z wydechu kłęby czarnego dymu. Dodatkowo jak się jedzie autem to z pod maski słyszalny jest dziwny odgłos (jakby szum) tylko w momencie kiedy dokłada się gazu przy około 1700obr/min w tym momencie też auto zaczyna bardziej kopcić. Generalnie im większe obroty tym więcej czarnego dymu Sad

co mu jest? czy to turbina czy może wtryskiwacze? a może jeszcze coś innego? dzięki za wszelką pomoc.
Powrót do góry
KotBury

Auto Maniak



Dołączył: 25 Sie 2013
Posty: 970
Skąd jesteś (miejscowość / region): Goleniów k/Szczecina
Posiadane auto: 406 2,0 HDI 110 KM combi 2000, KIA CARNIVAL 2,9 CRDI 145 KM
Piwa: 92/1
Wysłany: Nie 20 Paź 2013, 12:45
Temat postu:

Re: ( Peugeot 307 ) Peugeot 307 1.4 HDI - Czarny dym z wydechu


Pytanie zadajesz na forum silników iskrowych, a masz podobno 307 HDI z zapłonem samoczynnym. Opisujesz silnik 307 1,4 HDI, a takiego nie ma w zestawie. Może pomyliło się z 207 1,4 HDI? Podaj po prostu numer VIN, a my powiemy, o jakim konkretnie aucie i silniku mowa.

Jeśli chodzi o meritum, nie wiemy, co się dzieje na podstawie tak skromniutkich informacji. Czy wykonałeś pierwszy krok w kierunku rozwiązania problemu, tj. czy podłączyłeś się do złącza 16-pinowego EOBD zewnętrznym diagnoskopem? Tak powinien wyglądać właśnie początek każdego działania. Nie od razu na forum, na którym nie widzimy i nie słyszymy Twojego silnika, tylko albo do diagnosty, albo do zaprzyjaźnionego kolegi, posiadającego prywatny interfejs i program, zdolny do skomunikowania się z Twoim komputerem.

Dopiero wówczas, gdy diagnosta/mechanik lub kolega nie dają rady, zgłaszać problem na forum. Jednak trzeba być odpowiednio przygotowanym.
Tak więc bez numerów kodów błędów lub tabeli "parametrów bieżących" takich jak w wątku np. tutaj i tutaj, nie mamy w ogóle o czym rozmawiać.

Ponadto pierwsza zasada skutecznego kontaktu z forum brzmi: "najpierw czytaj, a potem pisz" - nie odwrotnie.

Pzdr KotBury
Powrót do góry
hopkin

Stały Bywalec



Dołączył: 06 Sie 2010
Posty: 220
Skąd jesteś (miejscowość / region): Częstochowa
Posiadane auto: Renault Master 3.0 DCi 140 , Peugeot 307SW 2.0 HDI 110 FAP
Piwa: 15/0
Wysłany: Wto 22 Paź 2013, 18:33
Temat postu:

Re: ( Peugeot 307 ) Peugeot 307 1.4 HDI - Czarny dym z wydechu


KotBury napisał:
.... Opisujesz silnik 307 1,4 HDI, a takiego nie ma w zestawie.

Ponadto pierwsza zasada skutecznego kontaktu z forum brzmi: "najpierw czytaj, a potem pisz" - nie odwrotnie.

Pzdr KotBury


Święte słowa - stosuj się kolego w końcu do tego zanim wyskoczysz ze swoim odczytem błędów i "podłączeniem się do złącza 16-pinowego EOBD zewnętrznym diagnoskopem". Kolega zadający pytanie po PIERWSZE dobrze napisał o swoim samochodzie : http://tablica.pl/oferta/peugeot-307-1-4-hdi-4l-100km-2004-rok-CID5-ID3qfqL.html
PO DRUGIE - nie napisał, że ma jakieś checki czy komunikaty, a jedynie, że auto mu dymi przy przyspieszaniu. Bez sygnalizowania błędów przez komputer samochodu nie będzie też żadnych błędów w komputerze diagnostycznym.
Także przypomnę Twoją maksymę - najpierw czytaj (dodam od siebie - następnie pomyśl), a później pisz.

Do kolegi roofrider :
Na 90% masz początek końca turbiny, gdyż piszesz że dzieje się to powyżej 1700obr - czyli wtedy kiedy turbo "zaczyna" wykonywać swoją robotę - czyli dostarczać sprężone powietrze. Daje za małe ciśnienie powietrza = w mieszance jest za dużo ropy = za dużo ropy u chmury czarnego dymu. Jeśli do tego dołożymy - jak to opisałeś szum spod maski - to szumi właśnie turbo. Oczywiście powinno szumieć ale subtelnie. Jeśli jest to głośny, nachalny świst powyżej 1700obr to szykuj kasę na regenerację póki się jeszcze kupy trzyma. Jak się rozleci wirnik to sobie dopiero narobisz kosztów.
Pozostałe 10% zostawiam na padnięte końcówki wtryskiwaczy, które leją paliwo, zamiast rozpylać odpowiednie ilości.

Najprościej sprawdzisz to kiedy jedna osoba będzie gazować auto około 2500obr, a Ty będziesz próbował ścisnąć gumową rurę od turbiny do intercoolera. Przy takich obrotach powinna być ta gumowa rura twarda jak kamień. Możesz też zastosować troszkę bardziej pracochłonną metodę - odpiąć rurę doprowadzającą powietrze do turbiny, wsadzić tam ręce i poruszać wirnikiem. Nie powinien mieć luzów przód/tył. Lekkie na boki są dopuszczalne - ale lekkie. Poza tym sprawdź czy nie ma oleju na tej gumowej rurze od turbo do intercoolera i dalej od intercoolera do kolektora. W każdym razie moja rada - nie jeździj samochodem w takim stanie jak to opisujesz. Nie znasz dnia, ani godziny kiedy będzie tylko huk, chmura białego dymu i do wymiany turbina, cały wydech ponieważ będzie zalany olejem (w gorszej opcji olej pójdzie w silnik, a nie w wydech i pokrzywisz korbowody), czyszczenie całego układu dolotowego powietrza z oleju itd.itd. - jednym zdaniem - masa kosztów. Nie jeździj dopóki nie sprawdzisz turbiny, a już na pewno nie baw się w przegazówki i nagłe deptanie po garach.
Powrót do góry
gadu-gadu
heniocitro

Stały Bywalec



Dołączył: 03 Cze 2015
Posty: 142
Skąd jesteś (miejscowość / region): tarnowo podgórne
Posiadane auto: citroen berlingo
Piwa: 0/0
Wysłany: Pon 02 Lis 2015, 00:25
Temat postu:

Re: ( Peugeot 307 ) Peugeot 307 1.4 HDI - Czarny dym z wydechu


Kiedy silnik bierze olej, a nie ma śladów, że przecieka/wycieki oleju na zewnątrz/ to może być kilka powodów. Najpierw trzeba sprawdzić skład mieszanki spalin w dobrym warsztacie, maja urządzenia i ci powiedzą wszystko. Warto tez sprawdzić spaliny z tyłu, czy kopci, czy śmierdzi olejem, to jest proste. Jeśli okaże się , że bierze, tzn. że masz niestety do wykonania remont silnika i prawdopodobna wymianę wtrysków,pierścieni uszczelniających itd. Lepiej dokonać czynności naprawczych niż stosować tego typu środki ponieważ one w dłuższym okresie nie powodują zmiany. Lepiej po takiej naprawie przejść na dobry olej np. Shell Helix Ultra, który zapewni właściwą ochronę silnika
Powrót do góry
KotBury

Auto Maniak



Dołączył: 25 Sie 2013
Posty: 970
Skąd jesteś (miejscowość / region): Goleniów k/Szczecina
Posiadane auto: 406 2,0 HDI 110 KM combi 2000, KIA CARNIVAL 2,9 CRDI 145 KM
Piwa: 92/1
Wysłany: Pon 02 Lis 2015, 12:58
Temat postu:

Re: ( Peugeot 307 ) Peugeot 307 1.4 HDI - Czarny dym z wydechu


Jak widać, gdy tylko do głosu dorwą się tzw. "zawodowcy", od razu biedny kierowca dostaje "kiślu w gacicach" i musi szykować potężną kasę na jedynie przez nich stawianą diagnozę. Oczywiście, pan hopkin już dał się poznać, zwłaszcza dla mnie, jako komentator cudzych wypowiedzi, ale własnych już nie komentuje. Jednym słowem, widzi pyłek w cudzym oku, ale belki we własnym już nie.

Tymczasem okazuje się, że gdy się naprawdę pomyśli, a nie udaje, to się zwykle okazuje, że winne są banalne kabelki, uszkodzony czujnik lub nastawnik. Taki wniosek na wstępie należy wysnuć, gdy się właśnie pomyśli, a nie twierdzi, że się myśli. Jeżeli bowiem silnik startuje zawsze za pierwszym razem, pracuje równomiernie, nie hałasuje, a dopiero podczas jazdy ujawnia niedomagania, o których mowa, to z jakiej racji "w mieszance jest za dużo ropy = za dużo ropy u chmury czarnego dymu"? Gdyby było za dużo ropy, to już od momentu rozruchu jednostka napędowa wykazywałaby mankamenty typu ciężki rozruch, szarpanie na biegu jałowym, a także szaro-biały dym (dopiero po rozgrzaniu ciemno-szary, ale nie czarny). Wbrew pozorom to właśnie rozróżnienie koloru dymu daje większe szanse na trafne postawienie diagnozy, a nie wyciąganie wniosków tylko po objawach.

Skoro więc silnik nie ma problemów z rozruchem i początkową jazdą, a dopiero na pełnym obciążeniu słabnie i kopci, to nie może być ciekawostki przyrodniczej, że na wstępie turbo, wtryskiwacze i rozszczelnione cylindry są dobre, a raptem psują się na pełnym obciążeniu. To jest właśnie konkretna logika myślenia, która często chroni przed fatalnymi błędami typu turbo do regeneracji lub wymiany, itp.

Według mnie teoretycznie i tylko teoretycznie, bo praktycznie mógłbym podpowiedzieć dopiero wtedy, gdybym miał jakiekolwiek odczyty z pamięci komputera wtryskowego, przyczyną straty mocy i czarnego dymienia jest sytuacja "za mało powietrza", a mianowicie:
1) Uszkodzony masowy przepływomierz powietrza, w tym zwłaszcza zawyżający wskazania. Wskutek zbyt wysokiego sygnału masy powietrza komputer steruje za dużą dawkę spalin recyrkulacji (EGR) do świeżego powietrza. Niedomaganie to opisywane jest szczegółowo w bardzo dużej ilości postów na forum, sam napisałem o tym ze 20 razy. Powstaje niekorzystne zjawisko polegające na tym, że spaliny EGR "wypychają" świeże powietrze z dolotu i w komorze spalania jest za mało tlenu w stosunku do nadmiaru spalin. Samozapłon jest silnie zdefektowany wskutek spadku temperatury powietrza i spadku ilości tlenu, tj. zamiast 700-900 stopni C., jest 400-500. Mimo, że wtryskiwacze i turbo działają bez zarzutu, silnik słabnie i wydziela bardzo dużo czarnego dymu. Nie szarego i nie białego, podkreślam z naciskiem. Właśnie czarny dym świadczy, że ani wtryskiwacze, ani turbo nie są winne, tylko zakłócony proces spalania mieszanki w cylindrze wskutek niechcianej obecności spalin EGR.

Bardzo często nawet renomowani mechanicy nie znając specyfiki działania mpp, popełniają błąd oceniając tylko na podstawie rzekomo swojej praktyki, że usterce winna jest turbosprężarka, choć w rzeczywistości później okazuje się całkowicie sprawna. Przyczyną czarnego dymienia i strat mocy okazuje się jakaś usterka przepływki (najczęściej w okablowaniu), o czym mowa. Przy czym ku zaskoczeniu niektórych, nie ma ona nic wspólnego z turbo, a tylko i wyłącznie z EGR. Czyli komputer nie steruje turbawką poprzez sygnały mpp, tylko poprzez czujnik ciśnienia doładowania powietrza oraz czujnik kopiowania turbiny. Jak widać, głównie znajomość budowy i zasady działania układu dolotowego powietrza, EGR i paliwa w HDI pozwala wyciągnąć prawidłowe wnioski na temat źródeł usterki.

2) Fizyczne uszkodzenie układu EGR (mpp działa prawidłowo). Sytuacja jest identyczna tak jak przy uszkodzeniu mpp, tzn. zawór dozujący spaliny recyrkulacji jest "zacięty" w pozycji "otwarty" zamiast "zamknięty". Przyczyna jest słabo wykrywalna, gdyż podczas rozruchu i na biegu jałowym obecność spalin EGR w świeżym powietrzu jest rzeczą normalną. Dopiero podczas mocnego przyspieszania daje znać o sobie, ponieważ spaliny EGR, jak już powiedziałem, "wypychają" świeże powietrze z dolotu i w rezultacie znów proces samozapłonu w cylindrze jest zdefektowany, mimo doskonałej kondycji wtryskiwaczy i turbo.

Obie opcje usterki są szczegółowo wyjaśnione na forum, łącznie ze schematami, rysunkami i przykładowymi tabelami.

Podstawowym, szybkim sprawdzianem działania zarówno mpp, jak i powiązaną z nim recyrkulacją spalin, jest odpinanie i wpinanie wtyczki elektrycznej przepływomierza i następnie testowanie podczas jazdy po ulicy. Jeżeli po wypięciu kostki elektrycznej mpp i następnie jazdy po ulicy, podkreślam z naciskiem, NA ŚREDNIM OBCIĄŻENIU, NIE MAKSYMALNYM, odczuwalna jest zdecydowana poprawa, gdy przedtem jednostka "muliła" i dymiła na czarno, oznacza, że winę ponosi przepływomierz. Natomiast gdy sytuacja nie ulega poprawie, mimo wypiętej wtyczki mpp, oznacza winę zaworu EGR, który jest właśnie otwarty, zamiast zamknięty. Wówczas przeciekające spaliny po prostu "zduszają" silnik, mimo nienagannej kondycji elementów, które chcą wymieniać mechanicy.

Podobne objawy usterki mogą wywoływać inne czujniki (szczególnie tzw. "czujniki wtryskowe", czyli najważniejsze w procesie sterowania wtryskiem i doładowaniem powietrza) oraz nastawniki. Zatem nie tylko przepływomierz może być przyczyną spadku mocy i dymienia. Nie będę ich opisywał, bo zbyt dużo miejsca by zajęło, a mówione było o nich na forum ze 100 razy. Krótko mówiąc, w podobnych przypadkach okresowego, nie ciągłego spadku mocy i dymienia, najpierw staramy się wykluczyć czujniki ze sfery podejrzeń. Dopiero gdy wszystkie okażą się całkowicie sprawne, wykluczamy nastawniki, czyli zawory elektro-pneumatyczne i elektro-hydrauliczne. Całość można, jak to się mówi, ogarnąć za jednym zamachem, posługując się diagnoskopem zewnętrznym (skanerem), którym możemy dokładnie spenetrować pamięć komputera sterującego pracą silnika od momentu włożenia kluczyka do stacyjki.

Reszty można się dowiedzieć w rozszerzonej formie, czytając praktycznie co drugi wątek, który podobną problematyką się zajmuje. Powiedziane jest tam zwłaszcza, dlaczego należy najpierw słuchać własnego komputera wtryskowego, a nie porad mechaników.

Pzdr KotBury
Powrót do góry
Reklama








Wysłany: Pon 02 Lis 2015, 12:58
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum PEUGEOT Forum Strona Główna -> ( Peugeot 307 ) Silnik iskrowy-układ chłodzenia-układ zasilania-układ napędowy. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Peugeot 307 »

Opinie o samochodach Peugeot 307 - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot 307 ) Silnik iskrowy-układ chłodzenia-układ zasilania-układ napędowy.


Peugeot508 SW

23 990

2012r.

248 000 km

wielkopolskie

Peugeot508 SW

32 700

2013r.

127 000 km

mazowieckie

Peugeot208

30 900

2014r.

143 000 km

śląskie

Peugeot308

45 300

2019r.

187 763 km

podkarpackie

Peugeot508

50 900

2018r.

182 623 km

śląskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group



Partnerskie fora dyskusyjne: Peugeot 405 club   



Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System