zakupiłem 308 z automatyczną skrzynią biegów i mam parę pytań.
1. w książce jest inna skrzynia opisana ( i narysowana ) ja mam trzy stopnie R, N, A (odpowiednik D). Mam drugie auto z automatem i mam pozycję P. Czy ktoś ma może opis tej skrzyni? albo może ktoś ma wiedzę co to za skrzynia ( rok auta 2010 ).
2. jak to jest, że auto np. w pozycji skrzyni A nie jedzie samo do przodu, muszę dodać gazu, auto jest w stanie stoczyć się w tył. Czuję tutaj elektronikę której nie ogarniam. Zrobiłem taki teścik: ustawiłem się na małej górce przodem w dół górki. Zapodałem wsteczny i puściłem hamulec. Tak jakby włączył się jakiś hamulec, który po chwili się zwolnił i podjechałem do przodu.
o co tu chodzi?
Dodatkowo biegi zmienia tak jakby mahał manualem czyli wrzuca jakby na luz na jedną sekundę i zapodaje następny bieg.
Wiem że troszkę chaotyczny ten post ale autko prawie nówka sprawdzone w salonie a mam różnice w zachowywaniu się skrzyni między dwoma autami co prawda różnych marek.
Dołączył: 11 Lis 2010 Posty: 410 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: wcześniej Peugeot 407 V6 3.0 z 2006 r., aktualnie Toyota RAV4 2,2 D-CAT z 2015 r.
Piwa: 57/0
Wysłany: Sob 07 Sty 2012, 14:14
Temat postu:
Re: ( Peugeot 308 ) peugeot 308 automat
W Peugeotach 308 w zależności od wersji silnika montowane są albo 4 stopniowe automatyczne skrzynie biegów wspólnej produkcji Siemens-PSA-Renault, które w Peugeotach noszą oznaczenie AL4, albo 6-stopniowe automaty o nazwie AT6 produkcji japońskiej firmy Aisin. Jeśli podasz pojemność i typ silnika (benzyna czy diesel) to wówczas będzie można ustalić jaki automat jest w Twoim 308. Dla mnie natomiast jest trochę zagadkowe, że w tym automacie (przynajmniej jak opisujesz) brak jest pozycji P (parking). Sam też jeżdżę 407 wyposażonym w automat Aisin AM6, który w praktyce różni się od AT6 tylko tym, że może przenosić większy moment obrotowy i jest nieco większy i cięższy. Posiada on standardowe ustawienia PRND oraz przyciski S (sport) i znak * (program Winter- zima), oraz M dla sekwencyjnej (ręcznej) zmiany biegów + i -. Podobnie jest też w skrzyni AL4. Sprawdź jednak w instrukcji obsługi samochodu (jeśli posiadasz) opis czynności przy automatycznej skrzyni biegów w 308.
książkę mam ale po francusku
szukam czegoś w internecie.
co do silnika jest to 1.6 diesel bodajże 112 KM.
No nie ma P. Auto aby odpalić muszę ustawić się na N. W innym przypadku zapłon nie działa.
Moje oznaczenia na skrzyni to RNA oraz M dla sekwencji a także przycisk S.
Wersja auta z przeszklonym dachem. Mam też dwa wichajstry przy kierownicy do zmiany biegów(po lewej i prawej stronie)
Dołączył: 11 Lis 2010 Posty: 410 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: wcześniej Peugeot 407 V6 3.0 z 2006 r., aktualnie Toyota RAV4 2,2 D-CAT z 2015 r.
Piwa: 57/0
Wysłany: Pon 09 Sty 2012, 10:53
Temat postu:
Re: ( Peugeot 308 ) peugeot 308 automat
Te dodatkowe opisy jednak mi wyjaśniły, że jest to jednak Peugeot 308 z silnikiem diesla i z tzw. ZAUTOMATYZOWANĄ skrzynią biegów typu MCP. Nawet nie wiem czy taki model był oferowany w Polsce w sprzedaży w oficjalnej sieci Peugeota. To nie jest dokładnie klasyczna automatyczna skrzynia biegów, ale mechaniczna skrzynia biegów w której sprzęgło jest sterowane przy pomocy odpowiedniego siłownika. Może pracować w trybie samoczynnej zmiany biegów (litera A) ale można też zmieniać biegi przyciskami przy kierownicy. + wyższy bieg, a - niższy bieg. Przy potrzebie ruszania konieczne jest dodanie gazu i tym różni się od klasycznego automatu bo ten na pozycji D nawet bez dodawania gazu powolutku "ciągnie" do przodu. Oczywiscie R to jazda wstecz, a N luz i zapuszczanie silnika, a później chcąc jechać trzeba przestawić dżwignię selektora na A (jazda do przodu) lub R (jazda do tyłu). Lub też przerzucać biegi "wichajstrami" przy kierownicy w trybie oczywiście M. Ciekawe czy samochód ma też dźwignię hamulca ręcznego. Jeśli tak to to układ klasyczny, a jeśli go brak to ma tzw. elektryczny hamulec postojowy działający automatycznie po wyłączeniu silnika i zwalniający się po uruchomieniu silnika i dodaniu gazu. Minimalne przytrzymywanie samochodu przed ruszeniem do przodu przy staniu pod górkę ma zapobiec staczaniu się samochodu do tyłu i jest to zw. układ hill holder i jest to prawidłowe działanie. Skrzynie zautomatyzowane MCP Peugeota/Citroena nie są zbyt szybkie w działaniu w trybie pracy automatycznej i można to trochę poprawić przerzucając biegi ręcznie (sekwencyjnie) w trybie M. W internecie na temat pracy zautomatyzowanej skrzyni biegów MCP konstrukcji PSA możesz przeczytać wpisując w przeglądarkę google np automatyczna skrzynia biegów MCP. Wyświetli się wtedy wiele informacji na jej temat, sposobu użytkowania, a dotyczących szczególnie samochodów Citroen bo w tych samochodach koncern PSA zaczął je stosować najwcześniej.
Dołączył: 11 Lis 2010 Posty: 410 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: wcześniej Peugeot 407 V6 3.0 z 2006 r., aktualnie Toyota RAV4 2,2 D-CAT z 2015 r.
Piwa: 57/0
Wysłany: Wto 10 Sty 2012, 13:29
Temat postu:
Re: ( Peugeot 308 ) peugeot 308 automat
Wyłaczanie silnika powinno jednak zawsze następować na pozycji N i dodatkowe zabezpieczenie samochodu poprzez zaciągniecie hamulca ręcznego. Jest to najwłaściwsze postępowanie dla tej skrzyni, sterowania jej hydrauliką i siłownikiem sprzęgła. Przypuszczam, że zgaszenie silnika na pozycji A czy R pewnie spowodowałoby jakiś dźwiękowy sygnał ostrzegawczy (brzęczyk), który wyłączy sie po przestawieniu w pozycję N. Jak masz instrukcję do samochodu w jęz. francuskim to z pewnościa jest to tam objaśnione zapewne i sposobem obrazkowym. Dla upewnienia się w tej sprawie zadzwoniłem dodatkowo do Citroen Polska gdzie zautomatyzowane skrzynie MCP są doskonale znane i to wszystko potwierdzili.
Wiem, że wykop sprzed pięciu lat, ale jak już jest temat, to po co tworzyć nowy.
Więc, dla potomnych:
Ostatnio nabyliśmy 308-kę ze skrzynią zautomatyzowaną, i mogę stwierdzić, że jeździ się nią w porządku, jeśli ktoś nie jest szczególnie wymagający. Pasjonaci dynamicznej jazdy mogą być oczywiście rozczarowani, ale przy tym silniku i mocy i tak nie ma się co nastawiać na duże przyspieszenie. Zresztą, jak trzeba depnąć, to i tak "jest czym jechać".
W każdym razie, przedmiotowy specyficzny rodzaj automatu ma charakterystykę pracy, którą określam jako "emerytowany taryfiarz", czyli trochę wolnawa sekwencja, i czasami niezdecydowanie w sytuacjach wątpliwych (np. szybkie hamowanie z ok. 60 km/h do 40 km/h, i zaraz znowu przyspieszenie). Całkiem fajną rzeczą są wspomniane tu manetki, choć to raczej bajer, który zastosowanie może ewentualnie znaleźć tylko na trasie. Ich użycie wymaga ciągłego trzymania kierownicy obydwoma rękoma, czego ja - i pewnie wielu innych - nie bardzo praktykuję podczas jazdy miejskiej.
Natomiast moje pytanie odnośnie tej skrzyni brzmi: czy bezwzględnie konieczne jest przytrzymywanie hamulca podczas zmiany biegu w sytuacjach parkingowych, np. przełączenie z A na R przy wolnym toczeniu rzędu 2 km/h? Nie wiem, czy system dopuszcza w ogóle przełożenie biegu bez wyczucia wciśnięcia pedału hamulca, nie próbowałem. W każdym razie, dla osoby przyzwyczajonej do swobodnego machania lewarkiem, takie parkowanie (konieczność ciągłego zatrzymywania się do zera przy manewrach) jest trochę wkurzające.
No wiec sam sobie odpowiedziales ze taka polautomatyczna skrzynia ma wady manuala jak i automatu i wogole nie warto tym sobie zawracac glowy. Normalnie w prawdziwym automacie takie zatrzymywanie przy manewrach nic nie przeszkadza bo i tak manewrujesz dzieki funkcji creep, ktora jest moim zdaniem najwieksza zaleta prawdziwych automatow. A tak nie masz pelzania i dodatkowo musisz sie co chwila zatrzymywac przy zmianie biegu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot 308 ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.