Dzięki za odpowiedź. Jeszcze jedno pytanie: Czy wystarczy 5 litrów tego oleju do wymiany. czy trzeba mieć 6 litrów (dokładnie 5,25l - tak jest napisane w instrukcji obsługi)?
Dołączył: 24 Sie 2014 Posty: 15 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bydgoszcz Posiadane auto: Peugeot 407SW 2.0HDI 2008 EURO 5
Piwa: 3/0
Wysłany: Pią 29 Maj 2015, 01:03
Temat postu:
Re: ( Peugeot 407 ) jaki olej do 2.0 HDI???
Odpowiedź dla Kolegi luckylucky oraz kilka ciekawostek dla chętnych.
Nie pamiętam dokładnie, ale po wlaniu 5 litrów na miarce pomiarowej chyba będzie ok. 3-4 mm poniżej maksymalnego stanu. Teoretycznie, to nie jest duża różnica, bo wynosząca 4,76%, ale... Poza smarowaniem silnika, czyli zmniejszaniem wewnętrznych oporów tarcia pożerających moc i wpływających na zużycie paliwa, olej ma również wpływ na chłodzenie silnika poprzez odbieranie ciepła z miejsc, gdzie takowe powstaje na skutek procesów spalania, lub tarcia. W odprowadzaniu ciepła około 40% udziału ma olej, 60% reszta, wliczając układ chłodzenia. Słyszałem kiedyś teorię głoszącą, że latem oleju powinno być w silniku więcej, czyli np. maksymalny stan, aby lepiej chłodzić, a zimą znacznie mniej, aby silnik szybciej się rozgrzewał i lepiej utrzymywał ciepło. Nie spotkałem jeszcze nikogo kto by zimą olej spuszczał, a latem dolewał. Osobiście wolę stosować teorię: ”kto smaruje ten jedzie”. Staram się trzymać stan oleju zawsze bliski maksymalnego stanu. Nie stosuję wydłużonych przebiegów między wymianami, bo nie służą one zaoszczędzeniu moich pieniędzy, tylko wyciąganiu ich z mojej kieszeni za pomocą chwytów marketingowych koncernów, które chcą zarobić na późniejszych naprawach. Wcześniej już wielokrotnie pisałem, że w czasie każdej wymiany oleju stosuję Engine Fush do usuwania wszelkich depozytów w silniku. Mam na myśli nagary, szlamy itd. Procedura ta udrażnia również wszystkie kanały olejowe w silniku, także doprowadzające olej do sprężarki, odblokowuje zapieczone pierścienie tłokowe, a co ważne dla posiadaczy samochodów z silnikiem 1.6 HDI- oczyszcza sitko, którego zatkanie jest powodem tak licznych zatarć sprężarek.
Wiara w to, że oleje posiadają dodatki zmywające jest też często rozumiana zbyt dosłownie. Oczywiście w olejach, głównie syntetycznych, są dodatki zmywające, ale w ilości wynikającej z kompromisu między jakością smarowania, a siłą zmywania. Dodatki zmywające niestety zmniejszają jakość smarowania. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku chemicznych środków Engine Flush używanych do płukania silników. W tym przypadku, to do środków zmywających producenci dodają specjale lubrykanty wzmacniające smarowanie w trakcie procesu oczyszczania, by zachować kompromis między silnymi właściwościami zmywającymi a smarowaniem silnika. Ostatnie kilka zdań daje odpowiedź na częste pytania na forach, czy po „takim oleju” mogę stosować „taki olej”. Normalnie eksploatowany silnik po zastosowaniu płukanki jest czysty w środku, prawie jak, albo tak jak nowy i każdy olej może być wówczas zastosowany, oczywiście ze wskazaniem na pełen syntetyk. Zmiana oleju na półsyntetyk lub mineralny, to dla współczesnego silnika początek równi pochyłej, oczywiście skierowanej w dół. Koledzy nie męczcie swoich silników olejami półsyntetycznymi. Po co?
Do silnika należy wlać olej zalecany prze producenta, ale pod kątem parametrów oleju, a nie zaleceń marketingowych wskazujących jakoby tylko i wyłącznie jakiś jeden producent miał monopol na produkcję oleju do określonej marki samochodów.
Na stronach producentów olejów są dość proste wyszukiwarki pomagające wybrać olej. Wystarczy wpisać markę samochodu, typ, określić silnik, moc, często rok produkcji itd.
Większość producentów posiada na swoich stronach „Karty produktów” opisujące parametry oleju. Wyjaśnienie tego co oznacza każdy z parametrów wskazanych w Karcie można znaleźć w wyszukiwarce wpisując nazwę parametru. Dla silników HDI jednym z istotnych parametrów jest „Popiół siarczanowy” / ASTM D874 / % wt / x,xx. Porównajmy dwa przykładowe oleje. Olej QUARTZ INEO ECS 5W30 oraz Mobil 1™ ESP Formula 5W-30. Dla pierwszego wartość ta wynosi 0,69% dla drugiego 0,60%. Czy to dużo czy mało? Wróćmy do szkoły podstawowej. Matematyka, obliczanie procentów. Dzielimy mniejszą wartość przez większą i mnożymy przez 100. Czyli 0,60 / 0,69 = 0, 869565 no i chyba starczy tych miejsc po przecinku x100 = 86,9565% wynik odejmujemy od 100% - wynika z obliczeń, że zalecany przez Peugeot'a QUARTZ INEO ECS 5W30 pozostawi w filtrze FAP o 13,0435% więcej popiołu w porównaniu z Mobil 1™ ESP Formula 5W-30. Jako ciekawostkę podam jeszcze, że pozostałość popiołów dla olejów MOTUL 8100 Eco-clean 5W-30 oraz Castrol EDGE 5W-40 wynosi 0.8%.
To teoria, a na co dzień zależy to od wielu bardzo zmiennych czynników. Jak chociażby stylu jazdy. O ile dla silnika ostra jazda nie jest „życiodajna”, to dla FAP wręcz przeciwnie. Dla przykładu, większe obciążenie samochodu i wyższe obroty powodują wzrost temperatury spalin i ułatwiają utrzymanie filtra FAP w lepszej kondycji niż jazda nieobciążonym samochodem z małą prędkością obrotową.
Szukając oleju dla silnika współpracującego z FAP należy zwrócić uwagę na tak zwane dopuszczenia producentów. W tym przypadku np. Peugeot/Citroën oraz aprobatę C2 lub C3.
Przykłady – cytaty z „Kart produktów”:
QUARTZ INEO ECS 5W30 posiada następujące aprobaty producentów:
ACEA 2007: C2 i A5/B5
Jest jedynym olejem typu low SAP zalecanym przez PEUGEOT i CITROEN.
Spełnia wymagania nowej, bardzo wymagającej normy, opracowanej przez PSA dla olejów tego typu, która jest znacznie surowa niż norma ACEA: C2
PEUGEOT CITROEN Benzyna i Diesel
PSA B71 2290
Mobil 1™ ESP Formula 5W-30 posiada następujące aprobaty producentów:
ACEA C2, C3
Peugeot Citroen Automobiles B71 2290, B71 2297
Trochę zamotane, ale Mobil 1 powstał w 2010 roku, czyli jest dużo młodszym produktem. Szukając wyszukiwarką znaczenia skrótu ACEA C2,C3 znalazłem dużo informacji, które po odcedzeniu zawiłej treści sugerują, że olej C2 jest dobry dla silników spełniających normy emisji spalin EURO 4 włącznie, a dla EURO 5 bardziej odpowiednim olejem jest C3.
Może kiedyś starczy mi zapału, aby ukończyć zestawienie parametrów różnych popularnych olejów, które mogą być brane pod uwagę w przypadku silników HDI. Oczywiście nawet nie będę próbował myśleć o dodaniu do zestawienia jakichkolwiek półsyntetyków.
Bardzo zachęcam do zapoznania się z treścią zawartą pod poniższym linkiem:
http://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/3994/starzenie-sie-olejow-silnikowych.html
Nie zastosuje opcji „kopiuj” i „wklej” bo są to jednak czyjeś prawa autorskie, ale mogę kontynuować odpowiedź dla Kolegi luckylucky.
Z publikacji wynika, że w trakcie wymiany warto wlać do silnika 2.0 HDI od razu 5,25 litra również po to, aby uniknąć wydzielania twardych laków, które powstają na skutek dolewania świeżego oleju do zużytego oleju znajdującego się w silniku.
Pozdrawiam
Dołączył: 20 Cze 2015 Posty: 69 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: peugeot 407 SW 05 rok 2.0hdi
Piwa: 0/20
Wysłany: Wto 14 Lip 2015, 19:45
Temat postu:
Re: ( Peugeot 407 ) jaki olej do 2.0 HDI???
Witam.Jaki olej do tego silnika?Osobiście preferuje zawsze mobil,każdy samochód na nim u mnie jeździ i czy mogę do 2,0HDI dolać olej Mobil 1 Super 3000 5W30 z oznaczeniem XE VW 505-01 głównie olej do silników Vw gdyż właśnie taki olej mam w garażu na takim jeździ passat diesel 140 Koni a w peugeocie 407 z tym silnikiem 2,0Hdi brakuje mi ja wiem z 100,200ml oleju i nie wiem czy mogę dolać tego oleju który mam w passacie do tego peugeota na stan czy jednak to zupełnie inny olej mimo oznaczenia 5W-30 jaki jednak przecież zalecają do diesla peugeota! Może ktoś coś wie??
Dołączył: 24 Sie 2014 Posty: 15 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bydgoszcz Posiadane auto: Peugeot 407SW 2.0HDI 2008 EURO 5
Piwa: 3/0
Wysłany: Sro 12 Sie 2015, 15:18
Temat postu:
Re: ( Peugeot 407 ) jaki olej do 2.0 HDI???
"Może ktoś coś wie??"
Pytanie dawno temu postawione, ale odpowiedź jest taka, że raczej nikt tego nie wie.
Parametrami technicznymi z karty produktu oleje nie odbiegają od siebie aż tak mocno. Mobil Super 3000 XE 5W-30 popiół siarczanowy, [wt%], ASTM D 874, 0,8, wobec pozostałości po spopieleniu, [wt%], ASTM D 874 w oleju Mobil 1™ ESP Formula 5W-30 w ilości 0,6 i Total QUARTZ INEO ECS 5W30, zawartość popiołów 0,69%. Czyli nie więcej niż 0,2%. W przypadku 100,200ml to daje różnicę ok. 0,17-0,34 grama popiołu, gdyby olej uległ spopieleniu. Nie wiem jaki olej był w lipcu w omawianym samochodzie.
Największym problemem może być różnorodność dodatków uszlachetniających w poszczególnych olejach. Dodatki to chemia. Nie wydaje mi się, aby ktoś na masową skalę robił badania i udostępniał wyniki porównawcze opisujące jak dodatki chemiczne w wybranym oleju reagują z dodatkami zawartymi w innych wybranych olejach. Historia zna problemy jednego z producentów olejów, którego dodatki „nie współpracowały” z dodatkami do paliw na polskim rynku.
Z pytania nie wynika czy te 100,200 ml brakuje do maksymalnego stanu, czy minimalnego. Domyślam się, że do minimalnego. Nie jest zbyt zdrową dla silnika eksploatacja z minimalną ilością oleju, szczególnie latem, kiedy są wysokie temperatury powietrza. Układ olejowy, czyli również olej, odprowadzają znaczną ilość ciepła powstającą podczas pracy silnika. Mniejsza ilość oleju – gorsze chłodzenie. Różnica między minimalnym a maksymalnym poziomem oleju w 2.0HDI jest większa niż 1 litr, więc najzdrowszym dla silnika byłoby dokupienie chociaż tego 1 litra takiego samego oleju, jaki znajduje się w misce olejowej. Wiem, jak to bywa w życiu, ale sumując całkowity koszt eksploatacji samochodu, zakup 1 litra oleju nie jest jakimś rażąco wielkim wydatkiem.
Jeżeli od wymiany do wymiany silnik 2.0 HDI zużywa więcej oleju niż między kreskami, to sugeruję wymieniać olej wspomagając się płukanką engine flush. To zdecydowanie zredukuje zużycie oleju między wymianami i poprawi czystość i wydajność układu smarowania silnika.
„Kto smaruje ten jedzie.”
Pozdrawiam
Śmiało lej 5w40 lub 5w30. To nie jest niewiadomo jak duży przebieg dla tych silników. Zapewne wiekszość w trasie zrobione
Jeśli szukasz czegoś dobrego w relatywnie dobrej cenie polecam Ci Shell Helix Ultra 5W30 Pureplus Technology. Wymiana oczywiście co 15tyś km nie rzadziej. Ja na nim jeżdżę od kilku lat i jestem bardzo zadowolony. Nadto naprawdę jest w dobrych cenach
Do silników HDi Peugeot zaleca następujące oleje: 1/ olej Total Quartz Ineo ECS 5W30, 2/ olej Total Quartz 9000 5W40, 3/ olej Total Quartz 7000 Diesel 10W40. Pierwsze dwa wymienione oleje są olejami syntetycznymi (a dokładniej wykonanymi w technologii syntetycznej), a trzeci olej to tzw. półsyntetyk. Peugeot nie dopuszcza stosowania do silników HDi pełnosyntetycznych olejów typu 0W30 czy 0W40. Jeśli chodzi o wyciek oleju to trzeba go ustalić i usunąć. Przy tym przebiegu jednak silnik może brać olej choćby poprzez już wyrobione pierścienie uszczelniające na tłokach i właściwa rada to stosowanie nieco "gęstszego" oleju czyli 10W40.
Żywotność silnika i samochodu zależy od jego eksploatacji. Tego jak właściciel o niego dbał. Są auta, które przejeżdżają po 300-400tys km bez najmniejszego problemu i posłużą jeszcze trochę ponieważ był serwisowany, jeździł nim odpowiedzialny kierowca. Wymieniał części eksploatacyjne zgodnie z zaleceniami producenta, rozrządy klocki, tarcze itp. Wymieniał płyny i oleje zgodnie z zaleceniami i normami producenta i w czasie przez niego wskazanym. Jeśli chodzi o olej to polecam Shell Helix Ultra Pureplus Technology, wg mnie dobry olej w korzystnej cenie, jeżdżę na takim przebiegi mam prawie 300tys i autem jest wszystko w porządku. Bywają jednak kierowcy, którzy nie dbają a auta, maja one przebiegu 50-60tyś km a są w stanie jakby maiły przejechane 3krotnie więcej. I takie auta nie nadają się do dalszej eksploatacji.
witam - bees dobrze podpowiada - TOTAL 5/40 ew. 10/40 ale ten drugi w HDI przy duzym przebiegu PS. 200.000 km w HDI to znowu nie tragedia - nie powinien pobierac silnik - inne podzespoły / TURBO / jest mozliwe - naturalnie jak kociołek nie był wczesniej katowany... --- powodzenia
Podstawą długowieczności oraz bezproblemowej eksploatacji silnika pojazdu to dobry olej, który zapewnia właściwe i odpowiednie smarowanie we wszystkich wartościach temperaturowych zarówno na rozgrzanym jak i zimnym silniku. Osobiście mam pozytywne doświadczenia z Shell Helix Ultra 10W40. Wprowadzili nie dawno olej w nowej trchnologii Pureplus. Zastosowałem i jestem zadowolony
Według mnie Shell jest znacznie lepszym niż Castroll, który stał się totalnie prze reklamowanym produktem. Ja w swoich wszystkich autach stosuję Shell Helix Ultra i jestem bardzo zadowolony. W 2 utach jest to 5W40 w i jednym 10W40. Od jakiegoś czasu jest produkowany z gazu w technologii Pureplus. Sugeruję spróbować będziesz zadowolony.
Lej TOTAL taki jak kolega wyżej podajeTotal Quartz Ineo ECS 5W30, ,bez względu na przebieg.ten olej daje mało sadzy ,ma odpowiednie normy do silników z filtrami fap.
Przy wymianie oleju spróbowałbym zmienić olej na inny i zobaczyć jak będzie na nim silnik pracował. Osobiście mam pozytywne doświadczenia z Shell Helix Ultra 5W30 lub 5W40. Wprowadzili nie dawno olej w nowej trchnologii Pureplus. Zastosowałem i jestem zadowolony. Z całą pewnością wymieniałbym pomimo tego, iż jest longlife co 15tyś km. dla spokoju i pewności.
A czy ktoś ma doświadczenie z olejem TOPTEC 4200?
Poprzedni właściciel używał właśnie tego oleju i zastanawiam się czy też wlać ten czy przejść na TOTAL polecany przez PEUGEOTa.
Dodatkowym atutem TOTALa jest to że jest dwa razy tańszy niż TOPTEC
Nie znam tego oleju. Musiałbym o nim poczytać. Od 9 lat w swoich autach używam Shella. Wymainy robię co 15tyś km, nawet wlewając olej typu long life dla swojego spokoju podtrzymuję ten przebieg. Jakiś czas temu wszedł na rynek nowy Shell Helix w nowej technologii Ultra With Pureplus Technology i właśnie takim w 5W40 zalałem moje autko. Zrobiłem trochę tyś. km i naprawdę wg mnie silnik lepiej pracuję w porównaniu z tradycyjnym Shellem.
Witam. Mam zamiar wymienić olej. Wcześniej był nalany 5w40 edge. Moje pytanie: czy mam wlać ten sam olej czy mogę go zamienić na total quartz 5w30. Czytałem trochę na forum i proponują żeby lac ten total (zalecenia producenta). Jeżeli zamienię to czy coś się może stać? Jakieś skutki uboczne? Czy po prostu zostać przy tym co był? Z góry dzięki za odpowiedź.
Obecny Castrol to nie ten sam co był lata temu, obecnie to jedynie brand, według mnie lepszym rozwiązaniem z przyzwoite pieniądze jest Shell Helix.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot 407 ) Silnik Diesel-układ chlodzenia-układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.