Pozwoliłem sobie opisać tempomat który skonstruowałem kilka miesięcy temu z przeznaczeniem do pracy w samochodzie Peugeot 307 HDI. Sporo jeżdżę po Polsce i od ciągłego naciskania pedału gazu po prostu bolała mnie noga. Powszechnie krytykowany brak autostrad jak się okazało nie stanowi przeszkody w jeździe z tym urządzeniem, możliwe że dla mnie mieszkającego na Dolnym Śląsku jest po prostu dostępna autostrada A4 której jest po prostu „najwięcej” w tym kraju. Niestety w moim samochodzie producent nie zainstalował tego udogodnienia, cena montażu w serwisie nieco mnie odstraszyła, poza tym konstrukcyjnie pojazd nie jest do tego zabiegu przygotowany, więc byłem zdany na własne siły.
Kilkumiesięczne testowanie konstrukcji zaowocowało usunięciem wad które zauważyłem w jego funkcjonowaniu, możliwe że pozostało tylko dopracowanie oprogramowania.
Tempomat utrzymuje stałą prędkość z dokładnością (teoretyczna +- 1 km/h) w praktyce na równym odcinku drogi dokładność wynosi +- 2 km/h. Problem z jej stałą wartością pojawia się przy stromych wzniesieniach oraz stromych zjazdach kiedy to prędkość którą wcześniej ustawiłem w początkowym okresie regulacji może odbiec od założonej nawet o 8-10 km/h potem jednak się ona stabilizuje na założonej wartości.
Z moich obserwacji oraz analizy konstrukcji silnika doszedłem do wniosku że poniekąd jest to wina niedopracowanego oprogramowania ale głownie małej mocy silnika (90 KM) co powoduje spadek prędkości przy podjeździe pod strome wzniesienia która potem wraca do założonej wartości (wartość początkowej różnicy na poziomie 5 km/h). Na marginesie zaznaczam że regulacja następuje przy jeździe na najwyższym biegu 5 lub 4 – nie mam automatu. Największa rozbieżności następuje jednak przy stromych zjazdach (zbyt mała siła hamowania silnika) moim zdaniem wynika z braku na kolektorze ssącym dodatkowej przepustnicy dławiącej przepływ powietrza. Zauważyłem że PSA niektóre modele wyposaża w taki osprzęt. Mój niestety tego nie ma. Reasumując urządzenie sprawuje się wcale nie najgorzej i nawet poczyniłem dzięki niej nieznaczne oszczędności w zużyciu paliwa ale wynikają one głownie z tego że ograniczyłem prędkość jazdy z którą podróżuje i nie wdaję się w „zawody” na drodze co siłą rzeczy ogranicza zużycia paliwa
Dla przykładu odcinek A4 od Wrocławia do Opola po ustawienia zadanej prędkości można pokonywać bez użycia gazu, hamulca i zmiany biegu ( pod warunkiem że żaden inny użytkownik drogi nie wymusi tego) ze stałą prędkością z tolerancją +-2 km/h. Nieco gorzej jest np. na trasie z Wrocławia do Legnicy gdzie są strome podjazdy, na tym odcinku następują wcześniej wspomniane odchylenia od zadanej prędkości..
Autostrada z Poznania do Łodzi jako bardzo równa nie sprawia żadnych problemów.
Wymagania, poza oczywiście samym samochodem, to :
-silnik wysokoprężny
-tzw. elektroniczny pedał gazu
Podłączenie:
-dwa sygnały napięcia sterującego jednostkę ECU silnika uzyskane z wyprowadzeń z pedału gazu.
-sygnał prędkości pochodzący ze sterownika ABS
-zasilanie sygnałem permanentnego napięcia 12V instalacji samochodu
Zakres regulacji:
Od 60 km/h do prędkości maksymalnej na 4 lub 5 piątym biegu.
Inne funkcje.
-wyłączenie regulacji przez wciśnięcie pedału hamulca, sprzęgła lub nagłe wciśnięcie gazu
-funkcja ograniczenie maksymalnej prędkości jazdy – „kaganiec dla kierowcy”
-nastawianie zadanej prędkości przez zapamiętanie aktualnej wartości, za pomocą pedału gazu.
-możliwość wyłączenia tempomatu bez negatywnych skutków dla pracy silnika (w każdej chwili jego pracy)
Szczegóły konstrukcji:
Tempomat zbudowałem w oparciu o procesor ATMEGA 8525, przetwornik analogowo-cyfrowy ADS7816, dwa przetworniki cyfrowo-analogowe DAC7611,wzmacniacz operacyjny TS912, wyświetlacz cyfrowy LED oraz kilka cyfrowych układów CMOS-TTL.
Urządzenie zbudowane jest częściowo w technice montażu powierzchniowego na dwóch jednostronnych płytkach drukowanych, wymusiła to konieczność upchania wszystkich elementów w stosunkowo małej obudowie. Tempomat po zainstalowaniu w obudowie jest zabudowany w samochodzie na aluminiowym wsporniku który pełni rolę radiatora (spora moc wydzielana na stabilizatorze napięcia). Obwody drukowane zabezpieczone przed wpływem wilgoci, lakierem elektroizolacyjnym.
Myślę że może on pracować w większości silników wysokoprężnych HDI produkowanych przez PSA po warunkiem że samochód posiada wcześniej wspomniany elektroniczny pedał gazu. Jego obecność warunkuje z kolei konstrukcję ECU która steruje pracą silnika odczytując poziom napięć z pedału przyśpieszenia.
Niestety nie czuję na siłach włączać się wprost w magistralę pojazdu aby tym sposobem sterować pracą silnika.
Jeśli koledzy będą tą konstrukcją bardziej zainteresowani przedstawię w tym poście więcej informacji układu.
Konstrukcja jest oczywiście obudowana czego nie widać na zamieszczonych fotografiach.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot ) CB Radio & Car audio, nawigacja, alarmy, komputery
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.