Układ doładowania powietrza wtórnego - wymiana zaworu
Co to takiego? Otóż po uruchomieniu silnika zawartość tlenków azotu w spalinach jest nieakceptowalna dla katalizatora i sondy lambda. Dlatego wymyślono, aby przez kilkanaście do kilkudziesięciu sekund pracy silnika tuż po rozruchu oszukać układ dodając do spalin świeże powietrze. Do tego służy ww układ. W jego skład wchodzi pompa powietrza wtórnego, przekaźnik sterowany komputerem i zawór zwrotny. To tak w wielkim skrócie. Czasem może się zdarzyć się może, że coś tam nawali. U mnie poszła pompa, którą wymieniłem, ale przyczyną jej uszkodzenia był zawór zwrotny. Znajduje się on na kolektorze wylotowym. Jeśli uszkodzeniu nie uległa membrana to można podjąć się próby jego regeneracji. Chodzi o to, aby oczyścić jego elementy z nagaru pochodzącego ze spalin. Można też w skrajnych przypadkach wymienić element uszczelniający.
Ja podjąłem się wymiany zaworu ale kupiłem model przeznaczony do Picasso z silnikiem 1.8. różnica polegała na posadowieniu. Zamiana elementu zaworu nie jest trudna. Opisane tu czynności można wykorzystać tak samo do wymiany jak i naprawy zaworu.
Potrzebne będą: brzeszczot, opaska do węży tzw ciband 60-80 mm, klucz płaski 10.
zawór znajduje się na kolektorze wydechowym tuż za chłodnicą:
Odkręcamy dwie nakrętki M6 od spodu zaworu. Jest trochę ciasno, ale nie ma z tym problemów. Później trzeba będzie trochę się pomęczyć aby je tam umieścić ponownie.
Po wyjęciu zaworu rozcinamy pierścień łączący dwie części zaworu. Uwaga, aby nie uszkodzić obudowy lub uszczelki. Można do tej czynności użyć dremela. Będzie łatwiej
Teraz możemy wyczyścić lub wymienić element uszczelniający. Działa dokładnie tak samo jak zawory w komorach głównych silnika, tylko tu popychany jest pompowanym powietrzem przez membranę.
Stan membrany jest bardzo ważny. Ocenić to można po zdjęciu czarnego dekla. Uwaga aby nie połamać zatrzasków na jego obwodzie.
Aby zawór ponownie poskładać trzeba ponownie założyć pierścień łączący i zacisnąć go za pomocą dodatkowej opaski. Ja wykorzystałem tzw ciband o wymiarze 60-80 mm.
Pamiętamy o prawidłowym ułożeniu wlotu powietrza. Jest możliwa późniejsza korekcja położenia wlotu po zluzowaniu zacisku opaski. Teraz można przykręcić zawór do kolektora
Re: ( Peugeot 206 ) Układ doładowania powietrza wtórnego - wymiana zaworu
Kolego "gacopierz". Zdaje się, że nie zrozumiałeś. Przecież napisałem wyraźnie: "To tak w wielkim skrócie". Nie chodzi w tym poście o to by wyjaśniać zasadę działanie układu tylko o udzielenie ewentualnej porady lub informacji jak tanio poradzić sobie z tym kłopotem.
Z użytych przez ciebie wyrażeń wynika, że ogólne zasady grzeczności są Ci obce, więc nie zamierzam z Tobą dyskutować jednocześnie proszę: nie odpisuj.
Dołączył: 03 Mar 2018 Posty: 9 Skąd jesteś (miejscowość / region): dolnośląskie Posiadane auto: W210 E320 4-matik Peugeot 206 SW 1,4 benz. gaz 2004r
Piwa: 0/1
Wysłany: Nie 16 Sty 2022, 11:41
Temat postu:
Układ doładowania powietrza wtórnego
Witam. Wysłałem prośbę o rozkodowanie nr. VIN mojej 206 - tki . Być może tam będzie odpowiedź , jednak ciekawi mnie, czy wszystkie modele miały ten układ, czy są jakieś wyjątki. Chodzi o to , że przyglądałem się w moim aucie , gdzie jest miejsce na zawór w kolektorze i nie widać miejsca w które można go zamontować . jest tylko sonda na górze. Auto jest pozbawione tego układu ale komunikat w diagnozie mówi o problemie z powietrzem wtórnym. Stąd moja ciekawość. Dziękuje za odpowiedź _________________ płomyk
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot 206 ) Manuale
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.