Dołączył: 06 Maj 2014 Posty: 2 Skąd jesteś (miejscowość / region): wielkopolskie Posiadane auto: Peugeot 308
Piwa: 1/0
Wysłany: Wto 06 Maj 2014, 08:55
Temat postu:
zużycie oleju 1.6
Witam,
Mój problem polega na nadmiernym zużyciu oleju, silnik po prostu bierze olej. Silnik to benzynowy 1.6 vti 120 KM 2008 r, Zalewam olej totala 5W30 ineo ECS czyli ten co leją w ASO. Na 10 000 km zużycie wynosi ok. 3,5 - 4 l. W trakcie jazdy, ostrzejszego przyspieszania, jazdy pod górę i większego obciążenia nie widać kopcenia z rury wydechowej. Po uruchomieniu zimnego silnika również nie widać kopcenia. Zbieranie oleju w tłumiku i chwilowe kopcenie zauważyłem kiedy silnik pracował na postoju przez ok 1h (podczas odgrzybiania klimy), po przy gazowaniu wypalił się nadmiar oleju z tłumika i wszystko wróciło do stanu poprzedniego.
Co może być przyczyną nadmiernego zużycia oleju? Czy do tego silnika wlać półsyntetyk? _________________ luk123
Ostatnio zmieniony przez luk143 dnia Nie 26 Paź 2014, 10:33, w całości zmieniany 1 raz
Dołączył: 25 Sie 2013 Posty: 970 Skąd jesteś (miejscowość / region): Goleniów k/Szczecina Posiadane auto: 406 2,0 HDI 110 KM combi 2000, KIA CARNIVAL 2,9 CRDI 145 KM
Piwa: 92/1
Wysłany: Sro 07 Maj 2014, 11:13
Temat postu:
Re: ( Peugeot 308 ) zużycie oleju 1.6
Jeżeli silnik nie ma wewnętrznych przecieków oleju, np. spod uszkodzonej uszczelki pod głowicą, ubytków z powodu przedostawania się do komory spalania, nadmiernej "odmy", itp., to winę może ponosić tylko przeciek zewnętrzny.
Należy obserwować starannie, czy nie kropluje spod silnika. Podłożyć w tym celu czysty papier lub karton pod silnik, szczególnie po intensywnej jeździe, gdy jednostka napędowa jest rozgrzana. Jeżeli pojawiają się choćby pojedyncze krople, to jest objaw przecieków. Wystarczy wtedy zlokalizować dziurę... Może to być np. minimalnie pęknięty filtr oleju lub przepuszczająca uszczelka po czujnikiem temperatury/poziomu/ciśnienia oleju.
Nie ma sensu obserwacja ubytków oleju, gdy silnik jest zimny. Dlatego, że zazwyczaj ustaje wszelkie krążenie z powodu gęstości oleju oraz braku ciśnienia. Trudno wtedy znaleźć nawet kropelkę na glebie... Należy zatem domniemywać, że najwięcej oleju ubywa podczas jazdy, gdy panuje pełne ciśnienie oraz silnik jest rozgrzany.
Dołączył: 23 Lip 2012 Posty: 22 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kalisz Posiadane auto: Peugeot 308 II GT, 205 KM
Piwa: 3/0
Wysłany: Sro 07 Maj 2014, 12:50
Temat postu:
Re: ( Peugeot 308 ) zużycie oleju 1.6
Witam. Mam podobny problem z moim 308 1,6 VTi, pisałem o tym na forum w sierpniu 2012. Dzisiaj o tym silniku wiem znacznie więcej. Maksymalne zużycie oleju [ podaje to instrukcja ] wynosi nawet 0,5l na 1000 km. Mój silnik ma przebieg 67 tys. bierze ok. 0,2 l na 1000km, jest to normalne w tym silniku. Kiedyś, przez brak wiedzy jeździłem na Totalu 5/40. Obecnie mam jedynie dedykowany do tego silnika Total ineo ecs 5/30, inne silniki mają większą gamę dopuszczalnych olei. Niestety 1,6 VTi ma tylko jeden wskazany olej. Powodem jest specyficzna budowa głowicy w tym silniku. Jak pewnie wiesz są w niej dwa wałki rozrządu na których znajdują się wariatory zmiennych faz rozrządu, są to bardzo czułe miejsca tego silnika, dlatego rodzaj oleju i właściwy poziom w misce olejowej jest tak ważny.
Dołączył: 06 Maj 2014 Posty: 2 Skąd jesteś (miejscowość / region): wielkopolskie Posiadane auto: Peugeot 308
Piwa: 1/0
Wysłany: Sro 07 Maj 2014, 13:04
Temat postu:
Re: ( Peugeot 308 ) zużycie oleju 1.6
Dziękuję za odpowiedzi. Silnik zalałem właśnie świeżym 5w30 ineo ECS. Ten olej jest faktycznie dedykowany przez producenta. Jednak model silnik vti proponowany jest w sprzedaży w 308 od 2008r, o ile dobrze pamiętam pierwotnie zalewany był właśnie 5w40. 5w40 ma nieco większą lepkość więc powinien samochód trochę mniej go spalać.
Można powiedzieć że zużycie oleju w moim 308 jest prawie 2 razy większe niż u Ciebie.
A faktycznie zmienne fazy to czuły punkt tego silnika, co sprawdziło się u mnie na elektrozaworze podającym olej na wałki. _________________ luk123
Dołączył: 11 Lis 2010 Posty: 410 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: wcześniej Peugeot 407 V6 3.0 z 2006 r., aktualnie Toyota RAV4 2,2 D-CAT z 2015 r.
Piwa: 57/0
Wysłany: Sro 07 Maj 2014, 20:30
Temat postu:
Re: ( Peugeot 308 ) zużycie oleju 1.6
Niestety, sprawa sporego zużycia oleju silnikowego przez benzynowe silniki VTi powstałe w kooperacji PSA/BMW jest dobrze znana serwisom Peugeota i Citroena. Problem ten występuje szczególnie przy silnikach turbodoładowanych o pojemności 1,6 i mocach 156 KM i 200 KM i przy nieco większych przebiegach. Jedyna chyba "pociecha", że olej silnikowy jest zawsze stosunkowo świeży bowiem ciągłe dolewki powodują, że olej jest stale odnawiany nowymi porcjami świeżego oleju.
Na forum PKP część osób do silników VTI wlewa inny olej niż Total Ineo ECS 5W30 (ale generalnie również spełniający ACEA C2 i normę PSA B71 2290).
Pamiętam jak ktoś opisał swoje wrażenia po zalaniu Motula 8100 Eco-Clean C2 5W-30 - i były one b. pozytywne, spadło m.in zużycie oleju, wystąpiła cichsza praca silnika tuż po starcie.
Ja w tym roku myślę kupić do mojego Puga (też z silnikiem VTI, 1.6) olej Millers XF 5W-30 C2 (obecnie też używam T. Ineo ECS 5W30, a i wątek spalania oleju też nie jest mi obcy (około 200-300 ml na 1000 km)).
Z kolei w ofercie Valvoline można też znaleźć olej SynPower ENV C2 5W-30, on też spełnia wszystkie normy przewidziane przez PSA dla silników VTI. Podbnie też np. Statoil Lazerway C2 5W-30, Neste City Pro C2 5W-30.
Dodam jeszcze, że w starych instrukcjach serwisowych dopuszczalne są też oleje 0W30 (z PSA B71 2296, czyli ACEA A3/B4 + testy Peugeot-Citroen).
BMW, Mini do tych silników zaleca z kolei oleje 5W30 C3 (a więc z HTHS większym od 3,5 mPas).
Dołączył: 25 Sie 2013 Posty: 970 Skąd jesteś (miejscowość / region): Goleniów k/Szczecina Posiadane auto: 406 2,0 HDI 110 KM combi 2000, KIA CARNIVAL 2,9 CRDI 145 KM
Piwa: 92/1
Wysłany: Wto 27 Maj 2014, 09:25
Temat postu:
Re: ( Peugeot 308 ) zużycie oleju 1.6
Należy pamiętać o logice krążenia i smarowania olejem silnikowym. Jeśli prześledzi się choćby najprostszy schemat obiegu oleju w popularnym silniku spalinowym, to dojdzie się do wniosku, że olej może przedostać się do komory spalania zaledwie trzema drogami:
1. Poprzez uszczelnienia w turbosprężarce. Olej wydostaje się pod ciśnieniem albo po stronie sprężarki, albo turbiny - najczęściej i tu i tu. Po stronie sprężarki olej wtłaczany jest wraz z powietrzem doładowania do komór spalania. Stąd widoczny wyraźnie biały lub niebieskawy dym, który nie ustaje wraz z rozgrzaniem silnika. Uwaga! Silnik z FAP może nie ujawniać dymienia z prostej przyczyny "pochłaniania" dymu.
Po stronie turbiny wyciekający olej wlatuje bezpośrednio do układu wydechowego wraz ze spalinami i tam, w zależności od intensywności przecieku, wywołuje większe lub mniejsze zadymienie spalin, a co za tym idzie zakłócenie w spalaniu.
Zdarzały się wypadki tzw. "rozbiegania się" silnika wskutek silnego wycieku oleju przez zniszczone uszczelki turbo. Silnik pracuje jak torpeda, uzyskując skrajnie maksymalne obroty, mimo całkowitego wyłączenia wtrysku paliwa. Po prostu olej silnikowy staje się w zastępstwie ropy najczystszym paliwem na świecie... Jedyna możliwość ocalenia silnika to puszczenie leciutkie na V-tce sprzęgła. Wtedy albo zgaśnie, albo wystartuje jak rakieta...
2. Poprzez odpowietrzenie silnika, czyli "odmę". Temat powinien być jasny i zrozumiały, więc nie potrzeba wyjaśniać.
3. Poprzez uszkodzony tłok w cylindrze, w tym pęknięcie pierścieni uszczelniających (dół cylindra) oraz pęknięcie lub inne rozszczelnienie zaworów (góra cylindra). Krótko mówiąc, olej do komory spalania przedostaje się wskutek utraty w jakimś stopniu szczelności cylindra. Im większa nieszczelność, tym większy przeciek.
W związku z tym powstaje pytanie: w jaki sposób zamiana, wymiana, inne wolty z olejami silnikowymi ma tym trzem przyczynom zapobiec?
Według mnie powinno się wówczas ustalić, skąd się bierze nadmierny ubytek oleju, a nie kombinować jak koń pod górę z jakąś fikcją.
W związku z tym powstaje pytanie: w jaki sposób zamiana, wymiana, inne wolty z olejami silnikowymi ma tym trzem przyczynom zapobiec?
Według mnie powinno się wówczas ustalić, skąd się bierze nadmierny ubytek oleju, a nie kombinować jak koń pod górę z jakąś fikcją.
Pzdr KotBury
Na pewno w dużej części masz rację, ale odnośnie ostatnich akapitów - oleje to nie jest też woda z kranu - a i ta może mieć różne parametry dla różnych regionów Polski. Oleje nawet przy tej samej klasie lepkości SAE mają nieidentyczną odparowalność, lepkość kinematyczną, temperaturę zapłonu a pewnie też i palność. Różnie też utrzymują wraz z upływem czasu opisane przez producentów pierwotne parametry - np. w zależności od bazy olejowej, zawartości, rodzaju dodatków.
W przypadku tych silników producent - PSA i BMW od strony technicznej rozkładają ręce (i to przez kilka lat) - cóż więc samemu można od tej mechanicznej strony poradzić - niewiele albo po prostu nic (chociaż trzeba przyznać, że w przypadku silników THP, to na zagranicznych forach użytkownicy wpadali na pomysł montowania puszki na opary oleju z odmy i był on skuteczny, bo pewne ilości oleju z czasem się w niej zbierały). Testowanie różnych olejów nie jest w tym przypadku bez sensu jeżeli nie występują tak ewidentne usterki, o których napisałeś - np. nieszczelność uszczelniaczy zaworowych, uszkodzenia pierścieni tłokowych (silniki VTI nie mają turbosprężarki).
Zresztą - zużycie oleju to nie tylko cecha silników VTI, THP - w przypadku TSI jest podobnie. Wśród silników Opla i Mazdy też znajdziesz takie, które spalają niemałe ilości oleju.
Witam. Kupiłem w maju Peugeot 308 SW 1.6 16V VTI (4E5FS0) 2012 R.
Wymieniłem olej i po ok 1000 km dostałem komunikat o niskim poziomie. Dolałem 500 ml i po 800 km to samo. Zacząłem czytać fora i zauważyłem, że nikt nie leje takiego oleju. Mechanik wlał Shell Helix Ultra 5w30. W żadnym sklepie nie wybiera tego oleju do benzyny.
Jakieś rady ? Żona zakochała się w tym aucie. Jaka jest ilość w tym silniku od min do max na bagnecie.
Też mam ten problem z olejem. Silnik 1.6 vti LPG.Bierze ok 500 ml na 1000 km.A jak u Was przy tym poborze oleju jest z zużyciem świec zapłonowych?. Moje świece padają po ok 15 tys. km.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot 308 ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.