[/b]Witam wszystkich forumowiczów oraz użytkowników!!!
Jak w temacie... mam problem z moim Partnerem od jakiegoś czasu gdy po postoju nocnym uruchamiam silnik zaczyna pracować (mam takie wrażenie że chodzi na trzy "cylindry") z wyraźnym przerywaniem , by po tym gdy ruszam jadąc pierwszym biegiem szarpie i przerywa. Muszę dodać że auto uruchamiam bez żadnych problemów od tzw. strzała. Wracając dalej do mojego problemu , autem szarpie równie na drugim trzecim oraz czwartym biegu... gdy już silnik nabierze temperatury na wolnych obrotach chodzi równomiernie. Jednak szarpanie podczas przyspieszania pojawia się dalej , z tą różnicą że występowanie tego żenującego szarpania pojawia się gdy przyspieszenie jest delikatnie , natomiast jadąc np. drugim biegiem wcisnę pedał tak by dynamicznie przyspieszyć te szarpanie NIE pojawia się a auto prawidłowo rwie do przodu. Równie na 1,2,3,4biegu w przedziale obrotowym silnika od 1500 do 3000 przy mocnym wciśnięciu pedału nie przerywa. Muszę dodać że na desce nie wyświetla się żadna informacja odnośnie jakiegokolwiek błędu
Proszę o wszelkie pomocne informacje porady za co z góry dziękuję!
Dołączył: 25 Sie 2013 Posty: 970 Skąd jesteś (miejscowość / region): Goleniów k/Szczecina Posiadane auto: 406 2,0 HDI 110 KM combi 2000, KIA CARNIVAL 2,9 CRDI 145 KM
Piwa: 92/1
Wysłany: Pią 20 Cze 2014, 10:37
Temat postu:
Re: ( Peugeot Partner ) nierowna praca silnika podczas jazdy szarpie
Prawdopodobnie problemem są wtryskiwacze i/lub układ wtryskowy paliwa, w tym możliwe zakłócenia obrotów wskutek obecności opiłków metalu w obwodzie paliwowym. Najpierw więc sprawdź drugą opcję poprzez wyjęcie papierowego wkładu filtra paliwa i oglądnij przy dobrym oświetleniu dno puszki filtra. Jeżeli stwierdzisz choćby pojedynczy płatek metalu lub "złotą mąkę", to jest wyjaśnienie wszystkich kłopotów.
Sięgnij wobec tego po lekturę na forum w tej sprawie. Szukaj tematów pt.: "opiłki metalu w filtrze paliwa", "szarpanie, nierównomierne obroty silnika HDI" lub zajrzyj do mojego profilu. Opisane jest tam m.in. co robić gdy silnik szarpie i jak się ratować przed opiłkami.
Jakikolwiek byłby wynik kontroli filtra, pierwszym krokiem w kierunku rozwiązania problemu jest zawsze podłączenie się do złącza 16-pinowego EOBD pod kierownicą diagnoskopem zewnętrznym, który pozwoli odczytać wszystko z pamięci trwałej komputera silnikowego. Jeśli komputer wtryskowy nie zarejestrował żadnej usterki, to należy sięgnąć do obszernej możliwości pozyskania "parametrów bieżących" podczas jazdy z laptopem na kolanach. Wówczas można zebrać komplet informacji takich jak w tabelce poniżej.
Ze względu na występującą usterkę przydatne są parametry wtrysku paliwa, takie jak "korekcja wtryskiwaczy" (wiersze 7-10 z uwagami), "ciśnienie paliwa nominalne i rzeczywiste" (wiersze 3 i 4 także z uwagami) oraz "dawka i kąt wyprzedzenia wtrysku" (wiersze 20-24).
Uwaga! Szczególnie ważne są parametry podczas jazdy i w momencie gdy występują szarpania. Wówczas zapis ich pozwoli wychwycić, w którym miejscu w obwodzie paliwowym lub innym występują wahania, itp.
Zwracam uwagę, że wskazane jest równocześnie z odczytywaniem danych tabelarycznych "korekcji wtryskiwaczy", przeprowadzenie "testu przelewowego wtryskiwaczy", pokazanego np. tutaj.
Ważne spostrzeżenie logiczne: jeżeli silnik zapala bezbłędnie zawsze za pierwszym razem, to raczej wątpliwa jest jakaś usterka mechaniczna w układzie wtryskowym lub w obrębie komór spalania typu pęknięcie, urwanie albo okresowe uszkodzenie. Bo jeśli się coś urwie, to się potem nie skleja i silnik nie zapala tak chętnie. Albo szarpie, gdy coś pęka, po czym nie szarpie, gdy się skleja, itd. Takie ciekawostki przyrodnicze raczej nie występują.
Najbardziej prawdopodobna jest usterka elektryczna typu "jest styk, nie ma styku". Odnosi się np. do czujnika położenia pedału przyspieszenia, który przekazuje sygnał elektryczny do komputera o "życzeniu kierowcy". Jeżeli przyciśniesz pedał przyspieszenia np. na 80%, to komputer proporcjonalnie dawkuje odpowiednio większą ilość paliwa na wtryskiwacze. Gdy puścisz pedał sprzęgła np. na 10%, to komputer zmniejszy dawkę paliwa do zadanej wartości (10%), itd. Gdy jednak trzymasz pedał na 80% i raptem czujnik traci styk elektryczny i sygnał spada do 0%, to w sposób oczywisty komputer zareaguje gwałtownym zmniejszeniem dawki wtrysku do obrotów biegu jałowego. Silnik w tym momencie "szarpie".
Najszybciej można się z tym uporać podmieniając identyczny, sprawny czujnik pedału przyspieszenia (który nazywa się właściwie "nadajnikiem wartości znamionowej") z innego auta i jazda testowa po ulicy. Jeżeli usterka znika, kupujemy nowy czujnik, po czym "lejemy i latamy dalej". Jeżeli nie znika, prawdopodobnie szwankują kable i styki tegoż czujnika. "Gdzie wystają kable, tam bieda".
Inną odmianą usterki "szarpania" podczas jazdy jest chwilowa, w miarę szarpania, utrata zasilania elektrycznego przez komputer silnikowy (wtryskowy). Dotyczy zwłaszcza połączeń masowych komputera, poprzez które steruje on nastawnikami. Krótko mówiąc, jeżeli sterownik traci masę wskutek "styku chwiejnego", następuje krótkotrwała przerwa w zasilaniu elektrycznym, o czym mowa. Silnik szarpie niemiłosiernie dosłownie po każdym podskoku auta na kamieniu.
Wszystko, o czym mówię, może się całkowicie nie zgadzać z rzeczywistością, tzn. wtryskiwacze, czujnik położenia pedału przyspieszenia i zasilanie komputera są OK, a usterka tkwi gdzie indziej. Jednak praktyka pokazuje, że każdą diagnostykę rozpoczynamy od wyeliminowania "dobrych podzespołów". Czyli upewniamy się w pierwszej kolejności, czy strategiczne elementy w silniku, jakimi są wtryskiwacze, działają bez zastrzeżeń. Jeśli chodzi o pozostałe elementy, to podmieniamy je chwilowo z innego silnika i testujemy. Chodzi o to, żeby nie latać i nie kupować danego elementu bez upewnienia się, że on jest przyczyną awarii.
Jeżeli więc nie ma opiłków metalu w filtrze i korekcja wtryskiwaczy oraz test przelewowy są OK, to oddychamy z ulgą i zaczynamy poszukiwania gdzie indziej. Mając oczywiście w garści karteluszki, tj. "parametry bieżące", które przed chwilą z takim trudem uzyskaliśmy.
Powodzenia w diagnozowaniu i nie zapomnij adresu forum.
Pzdr KotBury
Ostatnio zmieniony przez KotBury dnia Sob 21 Cze 2014, 07:58, w całości zmieniany 5 razy
Dołączył: 30 Wrz 2008 Posty: 3814 Skąd jesteś (miejscowość / region): Starachowice Posiadane auto: Citroen Peugeot Renault
Piwa: 174/25
Wysłany: Pią 20 Cze 2014, 21:22
Temat postu:
Re: ( Peugeot Partner ) nierowna praca silnika podczas jazdy szarpie
Kolego sprawdz układ egr, tak to wygląda jakby tutaj był problem. zdejmij przewód z mieszka sterującego zaworem egr i sprawdz czy jest poprawa. Chyba tak będzie najszybciej. _________________ Prosze pytać na pw.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot Partner ) Silnik Diesel-układ chlodzenia-układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.