Jak w temacie, gdy auto postoji kilka godzin to podczas jazdy przez pierwsze kilkanaście sekund słychać turbine, później wszystko cichnie. Jakieś sugestie, pomysły? 508 2.0 hdi 140KM
Re: ( Peugeot 508 ) Słychać turbo po dłuższym postoju
Witam . Ja mam silnik 2,0 hdi 136 KM i tez delikatnie słychać taki gwizd na zimnym silniku i to szczególnie w zimie. Ja tłumaczę sobie to gęstszym olejem przy niskich temperaturach. Gdy silnik podgrzeje sie po kilku minutach jazdy nie słychac juz gwizdu. Olej total 5w30 wymieniany co 13-15 tys. Przebieg 240 tys. Chyba jeszcze nie czas na turbine
Witam. Jak na mój gust i na moją wiedzę gwizdanie turbosprężarki związane jest z stępionymi krawędziami łopatek turbiny lub sprężarki przez co następuje bardziej "burzliwe" przecinanie strugi gazów lub powietrza zamiast łagodnego "prześlizgiwania się" krawędziami w tych strugach.
Dodam jeszcze że najczęściej "gwiżdże część sprężarkowa turbosprężarki czyli ta która odpowiada za zasysanie powietrza atmosferycznego z filtra powietrza i wtłaczania go do cylindrów silnika najczęściej jeszcze po drodze odwiedzając intercooler w celu schłodzenia co powoduje zwiększenie gęstości powietrza czyli w zadanej jednostce objętości mamy więcej tlenu niezbędnego do przeprowadzenia optymalnego procesu spalania. Łopatki wirnika sprężarki najczęściej ulegają uszkodzeniu przez zasysanie złej jakości powietrza (długie czasookresy pomiędzy wymianami filtra powietrza,złej jakości filtr powietrza, nieszczelności w przewodach powietrznych pomiędzy filtrem powietrza a sprężarką), pomijam oczywiście sytuacje w których do korpusu sprężarki wpadło jakieś ciało obce i dokonało masakry wirnika sprężarki (np. podczas prowadzonych prac serwisowych).
Dużo rzadziej uszkodzeniu ulegają łopatki wirnika turbiny (te które zamieniają energię kinetyczną strugi spalin "wydalanych" przez silnik w energię potencjalną a następnie w energię mechaniczną i obrotową wałka turbosprężarki przez który jest napędzana sprężarka). Są one spowodowane złej kondycji silnikiem (zużyte wtryskiwacze powodujące wytwarzanie bardzo dużych ilości cząstek stałych podczas procesu spalania, zużyte pierścienie tłokowe i uszczelniacze zaworowe powodujące że silnik "bierze olej" przez co powstaje dużo nagaru z silniku i te stałe frakcje niszczą łopatki wirnika turbiny). Pomijam fakt uszkodzenia wirnika turbiny ciałem obcym takim jak np........ kawałek metalu z wyszczerbionego zaworu lub gniazda zaworowego bo to są już ewidentnie skrajne przypadki świadczące raczej o agonii jednostki napędowej z powodu gigantycznego przebiegu lub baaardzo duuużych zaniedbań serwisowych.
Co do kwestii gęstego oleju na zimnym silniku....... hmmmm.... świadczyło by to o występowaniu zwiększonego luzu na tulejach łożyskujących wałek turbosprężarki który to owy luz wprowadza w drgania wałek turbosprężarki podczas pracy.... i po pierwsze uważam że idąc tym tropem zimny gęsty olej bardziej niweluje wszelkie luzy niż rozgrzany rzadki a po drugie nie zapominajmy że wałek turbosprężarki osiąga bardzo wysokie obroty od kilkunastu tysięcy obr/min w silnikach napędzających lokomotywy spalinowe, kilkadziesiąt tysięcy obr/min w przypadku silników samochodów ciężarowych, od sto do dwieście tysięcy obr/min w przypadku silników w samochodach osobowych, aż do nawet TRZYSTA TYSIĘCY obr/min w przypadku silników benzynowych montowanych w .....MOTOCYKLACH bo nie każdy nawet wie że silniki z turbosprężarkami były również montowane fabrycznie w motocyklach szczególnie w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Dzisiaj turbosprężarki są montowane w motocyklach przeważnie przeznaczonych dla amerykańskiej policji lub w wyczynowych motocyklach wyścigowych a najpopularniejszym z nich jest Suzuki Hayabuza.
Więc reasumując prędkość obrotowa turbosprężarki zależy głównie od jej wielkości czyli gabarytów (masa, momenty i siły bezwładności, siły odśrodkowe) a biorąc pod uwagę jakiekolwiek pojawienie się zwiększonych luzów na tulejach łożyskujących plus bardzo wysokie obroty...... to żywot takiej turbosprężarki byłby naprawdę bardzo szybko skrócony do minimum.
Ale być może się mylę.... _________________ Syynu z Rybnika Cytryna C4 GP 1.6HDI 112PS 2011r. oraz Peugeoty 207 307 308 405 406 407 i jedno seicento
Dołączył: 26 Mar 2011 Posty: 207 Skąd jesteś (miejscowość / region): Cieszyn-Śląskie Posiadane auto: Był 407 sw 2.0 HDI 136km, Peugeot 508sw 1,6 THP 156KM 2011 jest OCTAVIA 3 L&K, 2.0 TDI 2015r.
Piwa: 3/0
Wysłany: Pon 15 Sty 2018, 09:35
Temat postu:
Re: ( Peugeot 508 ) Słychać turbo po dłuższym postoju
jacek336 napisał:
Witam . Ja mam silnik 2,0 hdi 136 KM i tez delikatnie słychać taki gwizd na zimnym silniku i to szczególnie w zimie. Ja tłumaczę sobie to gęstszym olejem przy niskich temperaturach. Gdy silnik podgrzeje sie po kilku minutach jazdy nie słychac juz gwizdu. Olej total 5w30 wymieniany co 13-15 tys. Przebieg 240 tys. Chyba jeszcze nie czas na turbine
Ja regenerowałem turbinę przy ok 160000 bo padł wastegate ale do regeneracji poszła cała. I przy tym przebiegu łożyska były już widocznie zużyte więc nie ma reguły. Wszystko zależy jak kto jeździł lub jeździ i czy daję w pi...ę od razu na zimnym czy czeka aż się rozgrzeje. Poza tym, olejem zalecanym przez PSA jest teraz TOTAL INEO FIRST 0W30 a nie jak wcześniej 5W30. Co do gwizdania może już są luzy a może jakaś nieszczelność. Bez sprawdzenia raczej się nie dowiesz. Oczywiście nie jestem ekspertem więc nie chcę się tutaj mądrzyć Sprawdź sobie przewód smarowania turbiny bo lubią sobie cieknąć. Ja mam już trzeci
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot 508 ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.