Każdy kto jeździł 407 2.0 HDI i jakimś innym mocnym autem wie, że 407 w tej wersji ma spowalniacze nie hamulce.
Dlatego postanowiłem poprawić ten aspekt. Ułatwione to było bo mam koła 17" - minimalne do takich zabiegów.
Seryjnie w 2.0 HDI mamy tarcze 304x28 mm, zaciski jednotłoczkowe TRW (tłoczek 57 mm) i stosunkowo małe klocki. Dlatego auto słabo hamuje i hamulce się szybko zużywają oraz często gną się tarcze. O dziwo te same tarcze mają np. Fiat Scudo II i Citroen Jumper, ale w tych autach zastosowano dwutłoczkowy zacisk TRW (40+45 mm) do tego większy klocek i dają one radę w ciężkich dostawczakach.
W wersjach 2,2 HDI, 2,2 benzyna, 2,7 HDI i 3,0 benzyna z przodu mamy hamulce 330x30 mm, zacisk dwutłoczkowy TRW (45 i 40 mm) i duże klocki. Z tyłu we wszystkich wersjach występują tarcze 290x12mm. Ta mocniejsza wersja to nie jest jeszcze 6-tłoczkowe Brembo, ale swobodnie daje radę na co dzień.
Wspomnę, że w wersji 3.0 HDI i poliftowych z dużymi V6 występowały hamulce 340x30 z zaciskiem jednotłoczkowym ATE (tłoczek 60 mm).
Powierzchnia dwóch tłoczków (45 i 40 mm) jest praktycznie równa jak jednego 60 mm, ale wyraźnie większa jak 57 mm (o ok. 11 %). Do tego promień na którym działa tacie jest większy i większa jest pojemność cieplna tarczy i klocków. Podobne modyfikacje zrobione przeze mnie w Audi A4 B7 (z 312 na 320 mm tłoczek z 57 na 60 mm) czy Lagunie III (tarcza 298 na 320, tłoczek z 57 na 60 mm) oraz Superb II (tarcza 312x25 na 316x30, tłoczek z 57 mm na 60 mm) dały wyraźny wzrost siły hamowania i odporności hamulców. Nie wspomnę już o modyfikacji w BMW e61 Xdrive (z 328 na 345 mm i prawie 1,5 razy większy klocek) oraz Mercedesie W211 (z układu 295 i zacisku jednotłoczkowego 60 mm na wiercone tarcze 330x32 mm, zacisk czterotłoczkowy Brembo). Przy tych ciężkich furach to była istna przepaść w hamowaniu -szczególnie w Mercedesie.
Gdyby hamulce 340 mm miały zaciski aluminiowe to bym je wybrał, ale są żeliwne i dość mało ich jest na rynku wtórnym. Dlatego wybrałem opcję przód 330 mm. Dawcą 340 mm może być też 507 GT.
Znalazłem zaciski za grosze. Praktycznie wszystkie zaciski 330 mm są skorodowane i wyglądają jak kupa złomu.
Piaskowanie, malowanie podkładem antykorozyjnym Dupli do stali i żeliwa, na wierzch lakier srebrny K2 do zacisków (nie malujemy punktów pod blaszkami i wokół otworu zasilającego). Do tego zestawy naprawcze do zacisków z nowymi tłoczkami.
Zaciski złożone na pastę ATE do tłoczków hamulcowych. Całość gotowa jest już do montażu:
Udało mi się okazyjnie dorwać oryginalne tarcze i klocki PSA. Co ciekawe - tarcze Made in Poland (czyli zapewne Brembo) a klocki robi Pagid.
Teraz mała uwaga - istnieją dwa typy tarcz do układów 330x30 - starsze z wentylacją od przodu i pełnymi żeberkami pomiędzy warstwą nośną i cierną tarczy wentylowanej. Wyglądają one tak:
oraz nowsza - z wentylacją od środka i owalnymi "słupkami" łączącymi dwie warstwy tarczy. Dzięki temu w tarczy występują mniejsze naprężenia termiczne i ma ona mniejsze tendencje do "bicia" po ostrym hamowaniu. Podobnie zaprojektowane tarcze występują np. w Lagunie III GT, grupie VW w płycie MBQ (np. Golf VII, Passat B8, Superb III) o średnicy 340 mm. Proszę zwrócić uwagę na przejście z części ciernej do płaszczyzny przylegania na piaście nie prostą ścianką a wygiętym łukiem - pozwala to zmniejszyć prawdopodobieństwo deformacji tarczy po jej mocnym rozgrzaniu.
Całość gratów leży już w bagażniku i w poniedziałek montaż. Podzielę się uwagami z procesu montażu i wrażeniami z eksploatacji nowych hebli.
Dziś założyłem, tak jak pisałem powyżej układ 330x30 + zaciski TRW. Do tego poszedł płyn 5.1 Brembo, przepompowanie całego układu, nowe klocki Textar na na tył i regeneracja jednego tylnego zacisku, który z nienacka zaczął ciec przy ręcznym.
W trakcie pracy nastąpiła małą zmiana koncepcji. Miałem montować oryginalne, nowe tarcze 330 mm z paczki PSA. Kiedy jednak obejrzałem używki, które kupiłem wraz z zaciskami za 100 zł/para (również oryginalne, lecz te już na 100% od Brembo - widać to po charakterystycznych nawierceniach wskazujących na skrajne zużycie) i stwierdziłem, że nie mają żadnego rantu to wyczyściłem je z rdzy tarczą do satynowania nierdzewki - tak by zebrać rdzę, a nie materiał tarczy. Po tym właśnie je założyłem. Nic nie ryzykowałem, bo jakby używki "biły" to bym założył nowe tarcze. Po ok 100 km w miarę ostrożnej jazdy klocek praktycznie zebrał już rdzę, a tarcze nie biją.
Wrażenia z eksploatacji - już teraz wyraźnie czuć, że auto swobodnie hamuje a nie leci do przodu jak bezwładny kloc. Jest duży zapas siły i fajna progresja hamulca.
Poza tym dziś dziś odrobaczyłem zakupione auto - wszystkie filtry nowe, wymiana olejów, w tym w silniku płukanka Xado Atomex + nafta a potem jeszcze raz przepłukanie motoru tanim olejem (15 min pracy na oleju + płukanka typu "fast") i ponowny zrzut oleju. To co wyleciało z silnika przypominało olej po 15 kkm. To są następstwa olejów LL i wymian co 30 kkm....
Poza tym założyłem nowe zimówki, pióra wycieraczek i zrobiłem serwis klimy. Przy okazji wydało się, że mam walnięty wentylator chłodnicy
Z poważniejszych rzeczy został mi tylko rozrząd za jakieś 2-3 tygodnie.
Witaj, zainteresowałeś mnie swoim opisem tuningu hamulcy, mam pytanie czy jarzma będą pasować od zacisków 2 tłoczkowych do zwrotnicy 2.0 hdi z zaciskiem jedno tłoczkowym.
Wszystko pasuje P&P - otwory w zwrotnicy są takie same w obu wersjach, przewód hamulcowy ma takie samo podłączenie, czujniki klocków też pasują do wiązki. Do przeprowadzenia tej modyfikacji potrzebne są tylko:
- kompletne zaciski z jarzmami od 2,7/3.0
- klocki hamulcowe od mocniejszych hamulców,
- tarcze 330 mm.
Auto musi posiadać koła min. 17".
Wszystko pasuje P&P - otwory w zwrotnicy są takie same w obu wersjach, przewód hamulcowy ma takie samo podłączenie, czujniki klocków też pasują do wiązki. Do przeprowadzenia tej modyfikacji potrzebne są tylko:
- kompletne zaciski z jarzmami od 2,7/3.0
- klocki hamulcowe od mocniejszych hamulców,
- tarcze 330 mm.
Auto musi posiadać koła min. 17".
Witam a czy w 2.0 hdi jest opcja wstawienia samych zaciskow i klocków np z 2,7 do kół 16 calowych nie zmieniając przy tym tarczy?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot 407 ) Tuning
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.