Peugeot

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponyksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Peugeot 406 ) Filtr FAP - do czego służy ?



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum PEUGEOT Forum Strona Główna -> ( Peugeot 406 ) Nadwozie.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adaśko

Czytelnik



Dołączył: 29 Kwi 2009
Posty: 3

Posiadane auto: Peugeot 406 2.1TD
Piwa: 0/0
Wysłany: Pią 07 Sie 2009, 23:08
Temat postu:

Filtr FAP - do czego służy ?


co to jest filtr FAB i jakiś płyn drogi do silnika 2.2 hdi
Powrót do góry
petro

Stały Bywalec



Dołączył: 21 Maj 2008
Posty: 198
Skąd jesteś (miejscowość / region): Ostrowiec Świętokrzyski
Posiadane auto: peugot 308
Piwa: 14/0
Wysłany: Sob 08 Sie 2009, 10:24
Temat postu:

Re: ( Peugeot 406 ) Filtr FAP - do czego służy ?


# Filtr cząsteczek stałych w silnikach HDi (filtr FAP)

Filtr FAP stanowi nowy element układu wydechowego mający na celu dodatkowe oczyszczenie spalin. W wyniku spalania paliwa w cylindrze - w spalinach oprócz naturalnych efektów spalania (para wodna) powstają niepożądane substancje które zatruwają środowisko. Do tej pory poświęcono wiele uwagi na obniżanie emisji szczególnie tlenków azotu i węglowodorów. Gazy spalinowe wylatujące z cylindra zawierają w sobie też niewielkie ilości niespalonych cząstek stałych (głównie węgiel i węglowodory). Filtr wyłapuje i gromadzi cząstki większe od 0,09 mikrona. Cząstki stałe o średnicy rzędu 0,09 mikronów składają się głównie z węgla i węglowodorów. Zasada działania FAP polega na wychwytywaniu i gromadzeniu cząstek na filtrze, a następnie na ich okresowym spalaniu. Filtr pełni rolę katalizatora wstępnego wypełnionego nośnikiem filtracyjnym o porowatej konsystencji (węglik krzemu), który wychwytuje w sposób ciągły cząstki stałe ze spalin. Czujniki kontrolują ciśnienie nasycenia filtra oraz temperaturę gazów przed i za filtrem. Dla spalenia zgromadzonych cząstek potrzebne jest podniesienie temperatury spalin do pow. 550 C. Tymczasem temperatura przy wylocie z kolektora wydechowego w normalnych warunkacj ma około 150 C. W silnikach HDI wyposażonych w filtr FAP stosuje się dodatkowy niewielki wtrysk paliwa w fazie rozprężania - w wyniku tego następuje dopalanie w cylindrze i temperatura spalin podnosi się do około 350-400 C. Rozgrzane spaliny trafiają do elementu filtra , w którym następuje katalityczne dopalanie niespalonych węglowodorów pochodzących z wtórnego wtrysku - temperatura spalin rośnie do około 450-500 C. W dalszym ciągu temperatura jest jednak za niska dla spalenia cząstek stałych zgromadzonych w filtrze FAP.
Dla umożliwienia tego procesu stosuje się w paliwie specjalny dodatek EOLYS. Związek ten obniża normalną temperaturę spalania cząstek stałych do 450 C.
Czujniki kontrolują ciśnienie nasycenia filtra oraz temperaturę gazów przed i za systemem. Dokonywana jest cały czas autodiagnoza systemu.
Przeciętnie komputer steruje regeneracją filtra poprzez wtórny wtrysk co 400 do 500 km w zależności od stanu nasycenia filtra. W tym czasie w paliwie konieczny jest dodatek EOLYS. Jego brak uniemożliwia skuteczne spalenie cząstek i oczyszczenie filtra. Niestety EOLYS nie spala się w FAP-ie ,dlatego wraz z przebiegiem auta następuje powolne nagromadzenie substancji zawartej w dodatku do paliwa i powolne zatykanie filtra FAP. Silnik nie ma możliwości oczyszczenia filtra z nagromadzonych cząstek mineralnych zawartych w EOLYS. EOLYS jest przechowywany w dodatkowym zbiorniku umieszczonym w pobliżu zbiornika paliwa. Jest wtryskiwany proporcjonalnie do objętości paliwa. Przykładowo przy pełnym wypełnieniu zbiornika paliwa (60 l) system wtryskuje 37,5 ml roztworu zawierającego 1,9 g ceryny. Zbiornik preparatu EOLYS o pojemności 5 l jest wystarczający dla przebiegu około rzędu 80 000 km.
Regulacja temperatury spalin dzięki dodatkowemu spalaniu daje możliwość sterowania regeneracją filtru.
# Czyszczenie filtra i napełnianie dodatkowego zbiornika zawierającego EOLYS jest przeprowadzane co 80 - 120 tys. km (zależnie od marki i modelu samochodu)i wymaga wizyty w serwisie. System FAP jest stosowany w modelach CITROEN C4, Xsara Picasso, C4 Picasso, C5 i C8, a także w kilku modelach PEUGEOT . KOSZTY OBSŁUGI SYSTEMU FAP

Niestety obsługa filtra wiąże się z dość znacznymi kosztami. Nie ma żadnych "zamienników". Nie istnieje też żadna skuteczna metoda "regeneracji". Wg danych serwisowych koncernu PSA każdorazowo konieczna jest wymiana filtra (ok.3000 ZLP) + uzupełnienie płynu EOLYS (~400PLN). W sieci CITROENA i PEUGEOTA dostępny jest też regenerowany fabrycznie filtr FAP (cen ok. 1200 zł).
# Co sądzą użytkownicy samochodów o tych kosztach można poczytać na różnych forach internetowych. Powszechny jest trend do unikania lub omijania tej procedury. Niestety częste są tez uwagi użytkowników o pojawieniu się problemów z systemem FAP znacznie przed planowanym przebiegiem do wymiany. System FAP i rodzaj oleju silnikowego

# Okres użytkowania filtra FAP zależy również od rodzaju używanego oleju silnikowego. Firma TOTAL podaje w opisie do oleju Total 5W30 Ineo, który jest dopuszczony do samochodów wyposażonych w system FAP, że w oleju tym jest zmniejszona ilość dodatków pyłotwórczych, które przyspieszają zużycie filtra, dzięki czemu, według zapewnień producenta oleju - okres między wymianą filtra może się wydłużyć nawet do 200 tys.km. UWAGA NA KOREK WLEWU PALIWA!

# Zbiornik płynu EOLYS jest usytuowany w pobliżu zbiornika paliwa. Czujnik umieszczony w zbiorniku paliwa mierzy stężenie płynu w paliwie. Specjalny dedykowany kalkulator steruje wtryskiem EOLYS do zbiornika paliwa. Proces ten jest sterowany poprzez microswitch w korku wlewu paliwa. Kiedy korek jest zdejmowany - kalkulator zapamiętuje stężenie EOLYS przed i po zatankowaniu - stosownie do ilości zatankowanego paliwa wtryskuje dodatek EOLYS. Awaria czujnika w korku wlewu paliwa (bądź jego zgubienie lub zamontowanie innego zastępczego) prowadzi do niewłaściwego dozowania płynu EOLYS. "DIESEL ADDITIVE MINIMUM LEVEL"

# Pojawienie się takiego lub podobnego napisu na konsoli powinno skłońić użytkownika do wizyty w serwisie celem uzupełnienia EOLYSE. W takiej sytuacji komputer może (w niektórych modelach) włączyć tryb awaryjny: ogranicza prędkośc obrotową do 2500 obr/min i wyłącza turbosprężarkę. UWAGA NA RODZAJ płynu EOLYS

Istnieją 2 rodzaje płynu EOLYS
EOLYS DPX 42 - stosowany w pojazdach wyprodukowanych do 11/2002 (biały) oraz
EOLYS 176 (zielony) stosowany w pojazdach produkowanych później)
PŁYNÓW tych NIE WOLNO ZAMIENIAĆ ANI MIESZAĆ!
_________________
Petro
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
Jarek 307
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 03 Lip 2008
Posty: 1111
Skąd jesteś (miejscowość / region): Gdańsk
Posiadane auto: Był: Peugeot 306 1.4 1994r. Jest:Peugeot 307 1.6 16V-gaz 2002r. oraz Peugeot 807 2.2 HDI 2005r.
Piwa: 76/42
Wysłany: Sob 08 Sie 2009, 11:17
Temat postu:

Re: ( Peugeot 406 ) Filtr FAP - do czego służy ?


Kolego Petro bardzo ładny i czytelny opis filtra FAP ale nie zgodzę się z jedną teorią. Są wyspecjalizowane warsztaty zajmujące się likwidacją filtra FAP. Jest ich stosunkowo mało w Polsce ponieważ jest to dość nowa technologia ale sprawdzona.
Powrót do góry
adaśko

Czytelnik



Dołączył: 29 Kwi 2009
Posty: 3

Posiadane auto: Peugeot 406 2.1TD
Piwa: 0/0
Wysłany: Nie 09 Sie 2009, 12:41
Temat postu:

Re: ( Peugeot 406 ) Filtr FAP - do czego służy ?


bardzo dziękuję za wyjaśnienie tego procesu.przynajmnie wiem by się nie pakować w ten silnik.pozdrawiam
Powrót do góry
miroslawd

Czytelnik



Dołączył: 12 Sie 2009
Posty: 6
Skąd jesteś (miejscowość / region): Bydgoszcz
Posiadane auto: Seicento 1.1
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 13 Sie 2009, 10:30
Temat postu:

CITROENA 2.2 HDI


Mam także pytanie, czy wszystkie modele Citroena 2.2HDI mają ten filtr ? Jestem uzytkownikiem takiego modelu z 2002 roku i nie wiem czy też mam ten filtr ? Czy jeśli jest znieczyszczony może powodować zwiększone zużycie paliwa ? Mój moel spala średnio na trasie 7l/100 w mieście nie wyrabia się w 9/100 trochę chyba za dużo ?
_________________
Mirosław D.
Powrót do góry
skype status
Reklama








Wysłany: Czw 13 Sie 2009, 10:30
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
JackoBT

Czytelnik



Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 3
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wrocław
Posiadane auto: Citroen C5 kombi 2.2HDi 2005
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 03 Wrz 2009, 18:41
Temat postu:

Re: ( Peugeot 406 ) Filtr FAP - do czego służy ?


Jarek 307 napisał:
Kolego Petro bardzo ładny i czytelny opis filtra FAP ale nie zgodzę się z jedną teorią. Są wyspecjalizowane warsztaty zajmujące się likwidacją filtra FAP. Jest ich stosunkowo mało w Polsce ponieważ jest to dość nowa technologia ale sprawdzona.

Dokładnie tak jak pisze kolega, ja pozbyłem się swojego FAP'a raz na zawsze u elektroników z Wrocławia, ponieważ kupno nowego filtra to dla mnie zbyt wysoki koszt! Podaje link do ich strony www.filtrfap.pl, polecam, sprawdzony warsztat!
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum PEUGEOT Forum Strona Główna -> ( Peugeot 406 ) Nadwozie. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Peugeot 406 »

Opinie o samochodach Peugeot 406 - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot 406 ) Nadwozie.


Peugeot207

13 400

2009r.

212 000 km

mazowieckie

Peugeot5008

77 800

2018r.

133 000 km

małopolskie

Peugeot1007

8 990

2006r.

170 000 km

wielkopolskie

Peugeot508

50 900

2018r.

182 623 km

śląskie

Peugeot207 SW

15 900

2009r.

174 103 km

łódzkie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group



Partnerskie fora dyskusyjne: Peugeot 405 club   



Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System