Peugeot

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponyksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Peugeot 406 ) Filtr FAP - do czego służy ?



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum PEUGEOT Forum Strona Główna -> ( Peugeot 406 ) Nadwozie.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adaśko

Czytelnik



Dołączył: 29 Kwi 2009
Posty: 3

Posiadane auto: Peugeot 406 2.1TD
Piwa: 0/0
Wysłany: Pią 07 Sie 2009, 23:08
Temat postu:

Filtr FAP - do czego służy ?


co to jest filtr FAB i jakiś płyn drogi do silnika 2.2 hdi
Powrót do góry
petro

Stały Bywalec



Dołączył: 21 Maj 2008
Posty: 198
Skąd jesteś (miejscowość / region): Ostrowiec Świętokrzyski
Posiadane auto: peugot 308
Piwa: 14/0
Wysłany: Sob 08 Sie 2009, 10:24
Temat postu:

Re: ( Peugeot 406 ) Filtr FAP - do czego służy ?


# Filtr cząsteczek stałych w silnikach HDi (filtr FAP)

Filtr FAP stanowi nowy element układu wydechowego mający na celu dodatkowe oczyszczenie spalin. W wyniku spalania paliwa w cylindrze - w spalinach oprócz naturalnych efektów spalania (para wodna) powstają niepożądane substancje które zatruwają środowisko. Do tej pory poświęcono wiele uwagi na obniżanie emisji szczególnie tlenków azotu i węglowodorów. Gazy spalinowe wylatujące z cylindra zawierają w sobie też niewielkie ilości niespalonych cząstek stałych (głównie węgiel i węglowodory). Filtr wyłapuje i gromadzi cząstki większe od 0,09 mikrona. Cząstki stałe o średnicy rzędu 0,09 mikronów składają się głównie z węgla i węglowodorów. Zasada działania FAP polega na wychwytywaniu i gromadzeniu cząstek na filtrze, a następnie na ich okresowym spalaniu. Filtr pełni rolę katalizatora wstępnego wypełnionego nośnikiem filtracyjnym o porowatej konsystencji (węglik krzemu), który wychwytuje w sposób ciągły cząstki stałe ze spalin. Czujniki kontrolują ciśnienie nasycenia filtra oraz temperaturę gazów przed i za filtrem. Dla spalenia zgromadzonych cząstek potrzebne jest podniesienie temperatury spalin do pow. 550 C. Tymczasem temperatura przy wylocie z kolektora wydechowego w normalnych warunkacj ma około 150 C. W silnikach HDI wyposażonych w filtr FAP stosuje się dodatkowy niewielki wtrysk paliwa w fazie rozprężania - w wyniku tego następuje dopalanie w cylindrze i temperatura spalin podnosi się do około 350-400 C. Rozgrzane spaliny trafiają do elementu filtra , w którym następuje katalityczne dopalanie niespalonych węglowodorów pochodzących z wtórnego wtrysku - temperatura spalin rośnie do około 450-500 C. W dalszym ciągu temperatura jest jednak za niska dla spalenia cząstek stałych zgromadzonych w filtrze FAP.
Dla umożliwienia tego procesu stosuje się w paliwie specjalny dodatek EOLYS. Związek ten obniża normalną temperaturę spalania cząstek stałych do 450 C.
Czujniki kontrolują ciśnienie nasycenia filtra oraz temperaturę gazów przed i za systemem. Dokonywana jest cały czas autodiagnoza systemu.
Przeciętnie komputer steruje regeneracją filtra poprzez wtórny wtrysk co 400 do 500 km w zależności od stanu nasycenia filtra. W tym czasie w paliwie konieczny jest dodatek EOLYS. Jego brak uniemożliwia skuteczne spalenie cząstek i oczyszczenie filtra. Niestety EOLYS nie spala się w FAP-ie ,dlatego wraz z przebiegiem auta następuje powolne nagromadzenie substancji zawartej w dodatku do paliwa i powolne zatykanie filtra FAP. Silnik nie ma możliwości oczyszczenia filtra z nagromadzonych cząstek mineralnych zawartych w EOLYS. EOLYS jest przechowywany w dodatkowym zbiorniku umieszczonym w pobliżu zbiornika paliwa. Jest wtryskiwany proporcjonalnie do objętości paliwa. Przykładowo przy pełnym wypełnieniu zbiornika paliwa (60 l) system wtryskuje 37,5 ml roztworu zawierającego 1,9 g ceryny. Zbiornik preparatu EOLYS o pojemności 5 l jest wystarczający dla przebiegu około rzędu 80 000 km.
Regulacja temperatury spalin dzięki dodatkowemu spalaniu daje możliwość sterowania regeneracją filtru.
# Czyszczenie filtra i napełnianie dodatkowego zbiornika zawierającego EOLYS jest przeprowadzane co 80 - 120 tys. km (zależnie od marki i modelu samochodu)i wymaga wizyty w serwisie. System FAP jest stosowany w modelach CITROEN C4, Xsara Picasso, C4 Picasso, C5 i C8, a także w kilku modelach PEUGEOT . KOSZTY OBSŁUGI SYSTEMU FAP

Niestety obsługa filtra wiąże się z dość znacznymi kosztami. Nie ma żadnych "zamienników". Nie istnieje też żadna skuteczna metoda "regeneracji". Wg danych serwisowych koncernu PSA każdorazowo konieczna jest wymiana filtra (ok.3000 ZLP) + uzupełnienie płynu EOLYS (~400PLN). W sieci CITROENA i PEUGEOTA dostępny jest też regenerowany fabrycznie filtr FAP (cen ok. 1200 zł).
# Co sądzą użytkownicy samochodów o tych kosztach można poczytać na różnych forach internetowych. Powszechny jest trend do unikania lub omijania tej procedury. Niestety częste są tez uwagi użytkowników o pojawieniu się problemów z systemem FAP znacznie przed planowanym przebiegiem do wymiany. System FAP i rodzaj oleju silnikowego

# Okres użytkowania filtra FAP zależy również od rodzaju używanego oleju silnikowego. Firma TOTAL podaje w opisie do oleju Total 5W30 Ineo, który jest dopuszczony do samochodów wyposażonych w system FAP, że w oleju tym jest zmniejszona ilość dodatków pyłotwórczych, które przyspieszają zużycie filtra, dzięki czemu, według zapewnień producenta oleju - okres między wymianą filtra może się wydłużyć nawet do 200 tys.km. UWAGA NA KOREK WLEWU PALIWA!

# Zbiornik płynu EOLYS jest usytuowany w pobliżu zbiornika paliwa. Czujnik umieszczony w zbiorniku paliwa mierzy stężenie płynu w paliwie. Specjalny dedykowany kalkulator steruje wtryskiem EOLYS do zbiornika paliwa. Proces ten jest sterowany poprzez microswitch w korku wlewu paliwa. Kiedy korek jest zdejmowany - kalkulator zapamiętuje stężenie EOLYS przed i po zatankowaniu - stosownie do ilości zatankowanego paliwa wtryskuje dodatek EOLYS. Awaria czujnika w korku wlewu paliwa (bądź jego zgubienie lub zamontowanie innego zastępczego) prowadzi do niewłaściwego dozowania płynu EOLYS. "DIESEL ADDITIVE MINIMUM LEVEL"

# Pojawienie się takiego lub podobnego napisu na konsoli powinno skłońić użytkownika do wizyty w serwisie celem uzupełnienia EOLYSE. W takiej sytuacji komputer może (w niektórych modelach) włączyć tryb awaryjny: ogranicza prędkośc obrotową do 2500 obr/min i wyłącza turbosprężarkę. UWAGA NA RODZAJ płynu EOLYS

Istnieją 2 rodzaje płynu EOLYS
EOLYS DPX 42 - stosowany w pojazdach wyprodukowanych do 11/2002 (biały) oraz
EOLYS 176 (zielony) stosowany w pojazdach produkowanych później)
PŁYNÓW tych NIE WOLNO ZAMIENIAĆ ANI MIESZAĆ!
_________________
Petro
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
Jarek 307
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 03 Lip 2008
Posty: 1111
Skąd jesteś (miejscowość / region): Gdańsk
Posiadane auto: Był: Peugeot 306 1.4 1994r. Jest:Peugeot 307 1.6 16V-gaz 2002r. oraz Peugeot 807 2.2 HDI 2005r.
Piwa: 76/42
Wysłany: Sob 08 Sie 2009, 11:17
Temat postu:

Re: ( Peugeot 406 ) Filtr FAP - do czego służy ?


Kolego Petro bardzo ładny i czytelny opis filtra FAP ale nie zgodzę się z jedną teorią. Są wyspecjalizowane warsztaty zajmujące się likwidacją filtra FAP. Jest ich stosunkowo mało w Polsce ponieważ jest to dość nowa technologia ale sprawdzona.
Powrót do góry
adaśko

Czytelnik



Dołączył: 29 Kwi 2009
Posty: 3

Posiadane auto: Peugeot 406 2.1TD
Piwa: 0/0
Wysłany: Nie 09 Sie 2009, 12:41
Temat postu:

Re: ( Peugeot 406 ) Filtr FAP - do czego służy ?


bardzo dziękuję za wyjaśnienie tego procesu.przynajmnie wiem by się nie pakować w ten silnik.pozdrawiam
Powrót do góry
miroslawd

Czytelnik



Dołączył: 12 Sie 2009
Posty: 6
Skąd jesteś (miejscowość / region): Bydgoszcz
Posiadane auto: Seicento 1.1
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 13 Sie 2009, 10:30
Temat postu:

CITROENA 2.2 HDI


Mam także pytanie, czy wszystkie modele Citroena 2.2HDI mają ten filtr ? Jestem uzytkownikiem takiego modelu z 2002 roku i nie wiem czy też mam ten filtr ? Czy jeśli jest znieczyszczony może powodować zwiększone zużycie paliwa ? Mój moel spala średnio na trasie 7l/100 w mieście nie wyrabia się w 9/100 trochę chyba za dużo ?
_________________
Mirosław D.
Powrót do góry
skype status
Reklama








Wysłany: Czw 13 Sie 2009, 10:30
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
JackoBT

Czytelnik



Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 3
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wrocław
Posiadane auto: Citroen C5 kombi 2.2HDi 2005
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 03 Wrz 2009, 18:41
Temat postu:

Re: ( Peugeot 406 ) Filtr FAP - do czego służy ?


Jarek 307 napisał:
Kolego Petro bardzo ładny i czytelny opis filtra FAP ale nie zgodzę się z jedną teorią. Są wyspecjalizowane warsztaty zajmujące się likwidacją filtra FAP. Jest ich stosunkowo mało w Polsce ponieważ jest to dość nowa technologia ale sprawdzona.

Dokładnie tak jak pisze kolega, ja pozbyłem się swojego FAP'a raz na zawsze u elektroników z Wrocławia, ponieważ kupno nowego filtra to dla mnie zbyt wysoki koszt! Podaje link do ich strony www.filtrfap.pl, polecam, sprawdzony warsztat!
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum PEUGEOT Forum Strona Główna -> ( Peugeot 406 ) Nadwozie. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Peugeot 406 »

Opinie o samochodach Peugeot 406 - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot 406 ) Nadwozie.


Peugeot208

62 800

2018r.

18 000 km

śląskie

Peugeot208

22 999

2012r.

122 927 km

łódzkie

Peugeot5008

28 900

2013r.

207 147 km

mazowieckie

PeugeotPartner

11 499

2007r.

326 000 km

warmińsko-mazurskie

Peugeot2008

39 900

2019r.

178 031 km

podkarpackie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group



Partnerskie fora dyskusyjne: Peugeot 405 club   



Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System