witam mam pytanko w sumie przy predkosci ok 130 km/h zaczyna drgac mi kierownica wymienilem opony wywazylem je i ustwilem zbierznosc niestety problem nie ustał jest to w sumie malo uciążliwe do momentu hamowania bo jak chce wyhamowac z owej predkosci to rwie kierownica czy to moze byc wina tarcz (byly przetaczane) czy moze amortyzatorów ktoś ma pomysł co robić z góry dzieki
Przyczyną mogą być źle przetoczone tarcze ale też źle wyważone opony w zależności od tego kiedy je wyważałeś-ponieważ po jakimś czasie trzeba opony wyważyć jeszcze raz. U mnie było podobnie kupiłem nowe opony i po 2-3 miesiącach musiałem je wyważyć ponownie. Ale przyczyną może być również duży luz na zaciskach hamulcowych.
JEŚLI PRZY HAMOWANIU RWIE Ci kierownicę…
to najprawdopodobniej obie tarcze lub jedna z tarcz jest źle przetoczona. Jeśli rwie, szarpie Ci kierownicę w obie strony, to obie tarcze są źle (nie współosiowo przetoczone). Gdy to rwanie odczuwasz jakby Ci kierownicę szarpało np. w prawą stronę, to znaczy, że prawa tarcza hamulcowa jest źle przetoczona, lub gorzej przetoczona od lewe tarczy. Tak czy siak, najlepiej kupić oryginalne tarcze.
Gdybyś po zdemontowaniu tarcz zamontował je na trzpieniu, osi, to po wprawieniu ich w ruch obrotowy, zauważyłbyś tzw. bicie płaszczyzny tarczy, która nie obracałaby się idealnie w pionie, lecz odchylałaby się na boki. (może widziałeś kiedyś podobny efekt na kole od roweru).
Krzywe tarcze. Drgania na kierownicy
KRZYWE TARCZE – charakteryzują się tym, że hamowanie będziesz miał nierówne, falujące. Na małej prędkości ok. 50 km/h zacznij łagodnie hamować, delikatnie i jednakowo bez przerwy naciskaj na pedał hamulca. Wyczujesz, że Twoje hamowanie można by wówczas porównać do hamowania pulsacyjnego (to tak jakbyś z przerwami rytmicznie naciskał na pedał hamulca. Tak się hamuje na śliskiej drodze w autach bez ABSu, żeby nie zablokować kół i nie wpaść w poślizg. Po przejechaniu min. 100 km i w miarę częstym hamowaniu – krzywe tarcze będą wyślizgane, jaśniejsze na wybrzuszeniach, zaś w „dołkach” będą brudne, nieprzytarte przez klocki. Po ok. 1000 i więcej km (w zależności od częstotliwości hamowania) – tarcze będą nierówno zużyte – na wybrzuszeniach będą zdecydowanie większe wyżłobienie, wytarcia przez klocki, a na „dołkach” bardzo małe przytarcia. Czasem trafiają się nawet NOWE krzywe tarcze hamulcowe, szczególnie od producentów bez licencji. Takie krzywe tarcze należy wymienić na nowe, ORYGINALNE, bo „podróby” są z reguły gorszej jakości, podobnie jak i klocki hamulcowe. Nie oryginalne klocki, „piszczą” przy hamowaniu oraz strasznie brudzą szczęki hamulcowe i felgi (czarny pył węglowy)
INNE przyczyny charakteryzujące się TYLKO DRGANIAMI kierownicy
– ale bez objawów szarpania kierownicą podczas hamowania.
Najczęstsza przyczyna to: - 1- Niezbyt dokładnie wyważone koła przednie lub jedno z przednich kół. - 2- Przytarcie przednich opon podczas przymusowego, gwałtownego hamowania na suchej nawierzchni drogi (asfalcie). Wtedy częściowo przytarte opony nie są idealnie okrągłe (ścięty jest miejscowo bieżnik opony). Pomimo ABSu, zawsze na początku gwałtownego hamowania następuje chwilowe, na ułamek sekundy, zablokowanie kół, do momentu zadziałania ABSu, który odblokowuje hamulce, żeby nie doszło do długiego zablokowania a w następstwie do poślizgu. Takie przytarte opony kół tracą już idealne wyważenie. Bardziej przytarte są opony kół przednich (większe dociążenie), ale opony tylnych kół też (w mniejszym stopniu) są przytarte. Taki przypadek z gwałtownym hamowaniem (Pegueot 307 SW 1,6 HDi z 2007 r.) miał mój sąsiad. NIESTETY – musiał wymienić dwie przednie opony – a następnie i dwie tylne, bo małe drgania z przytartych tylnych opon przy szybkości powyżej 100 km/h, przenosiły się na nadwozie, a to nie jest przyjemne. – 3 – Luzy w przednim zawieszeniu, które również mogą powodować drganie kierownicy. - - - ZATEM: Rozpocząłbym od dokładnego sprawdzenia (na wyważarce) bieżnika opon kół (wpierw przednich). Jeśli bieżnik jest jednakowy (nie przytarty miejscowo) na całym obwodzie opony, jeśli opona jest równa, nie ma wybrzuszeń itp. wtedy należy DOBRZE WYWAŻYĆ koła. UWAGA: Nie każdy warsztat posiada DOBRĄ wyważarkę do opon Pegueot 407. TRUDNO ale najlepiej to zrobić w Serwisie Peugeot. W moim Pegueocie 407 SW 2.0 HDi 136 KM, z 2007 r. są opony Pirelli P7 - 215/55 R 17 94 W. Po przebiciu opony chciałem troszkę zaoszczędzić i naprawy oraz wyważenia dokonałem w jednym z prywatnych warsztatów – NIESTETY nie udało się dobrze wyważyć, o czym uprzedzano mnie. Pojechałem do Serwisu Peugeot i tam wyważono jak należy. Z pewnością są też i takie warsztaty prywatne, które posiadają stosowne wyważarki do takich dużych opon. ŻYCZĘ udanych napraw - i w miarę umiarkowanych kosztów! Janek
wielkie dzieki za obszerne odpowiedzi od przyszlego tygodnia zabieram sie za analizy poszczególnych elementow wymienionych w postach jeszcze raz dziekuje
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Peugeot 307 ) Nadwozie.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.